Motion capture er en animationsteknik brugt til film og computerspil, hvor en skuespillers bevægelser indfanges på computer og bruges som grundlag for animationen. Teknikken udføres ved, at skuespilleren påfører sig en heldragt med markører ved centrale bevægelsespunkter, bl.a. leddene. Bevægelserne fortolkes derefter af computeren som et "skelet" med linjer mellem hvert punkt, og animatoren kan derefter bruge optagelsen som grundlag for sin animation.

Det er også muligt at udføre motion capture af ansigtsudtryk og mimik. Her påføres skuespillerens ansigt en langt større mængde markører – for at indfange hele ansigtsmuskulaturen – som fortolkes af computeren på tilsvarende måde.

Flere motion capture-frembragte filmfigurer har fået opmærksomhed, især væsenet Gollum fra Ringenes Herre-trilogien (2001-2003), med skuespilleren Andy Serkis som model. Inden for computerspil er teknikken nu blevet standard, og flere spilserier som fx FIFA-fodboldspillene og Guitar Hero-musikspillene bruger motion capture-optagelser af kendte stjerner som grundlag.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig