Ledelsesudvikling er en samlebetegnelse for en lang række aktiviteter, der har til formål at udvikle ledelse. Nært beslægtet med ledelsesudvikling er lederudvikling, der handler om at udvikle en eller flere ledere. Derudover taler man om ledelsestræning, hvor man træner spefifikke ledelsesmæssige færdigheder.

Ledelsesudvikling er således en bred betegnelse, der dækker over alle typer af udviklingsaktiviteter; Fx. sidemandsoplæring, mentorforløb, coaching, sparring, læsning af ledelsesbøger, kurser og workshops samt formelle lederuddannelser.

Man skelner generelt mellem informel og formel ledelsesudvikling. Formel ledelsesudvikling er de kompetencegivende lederuddannelser på akademi-, diplom,- og masterniveau. Informel ledelsesudvikling er alle andre aktiviteter.

De formelle lederuddannelser er en del af voksen- og efteruddannelsessystemet i Danmark. Fælles for alle de danske lederuddannelser er, at de er tilrettelagt således, at man kan gå på uddannelse medens man er i arbejde, enten som leder eller som før-leder.

Principielt bygger uddannelserne ovenpå hindanden. Man kan derfor starte på akademiniveau, fortsætte på diplomniveau og slutte på masterniveau. Dog er det de færreste, der deltager på alle tre niveauer. De fleste bevæger sig kun på et eller to niveauer, fx. starter på akademi- og slutter på diplomniveau eller starter på diplom- og slutter på masterniveau.

Det kendetegner alle tre niveauer af lederuddannelser, at de kræver mindst to års relevant erhvervserfaring efter afslutning af en adgangsgivende uddannelse. Derudover kendertegner det uddannelserne, at de er tilrettelagt efter transfer-principper. Det betyder, at uddannelserne er tilrettelagt med henblik på at veksle mellem teori og praksis, at der søges at være en tæt kobling mellem undervisningen og de studerendes daglige arbejde samt at studerende i videst muligt omfang skal have mulighed for at afprøve i praksis, hvad de har lært i undervisningslokalet.

Både akademiuddannelsen i ledelse (AU i ledelse) og diplomuddannelsen i ledelse (DIL) udbydes af de danske erhvervsakademier og professionshøjskoler. Alle landets udbydere af akademiuddannelser og diplomuddannelser er underlagt de samme bekendtgørelser for uddannelserne, hvorfor uddannelsernes struktur og tilrettelæggelse i meget høj grad er ens på tværs af uddannelsesinstitutionerne. Ved siden af akademiuddannelsen og diplomuddannelsen i ledelse, findes Den offentlige lederuddannelse (DOL), der udbydes af Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK).

Masteruddannelserne i ledelse udbydes af de danske universiteter og Copenhagen Business School (CBS). Der findes fx. Master of Public Management (MPM), Den Fleksible Master i Offentlig Ledelse (FMOL), Master of Public Governance (MPG), Master of Business Administration (MBA) og Master of Management Development (MMD).

Alle kompetencegivende lederuddannelser afsluttes med et eksamensbevis for erhvervelsen af den akademiske grad på akademi-, diplom,- eller masterniveau.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig