Hændelige skader er der ikke noget erstatningsansvar for efter dansk rets almindelige erstatningsregler. Er skaden forvoldt ved et hændeligt uheld, har skadevolder ikke gjort noget forkert og er ikke ansvarlig for skaden. Man skal derfor ikke erstatte noget.

Åbner en hotelgæst fx døren til sit værelse indefra i det øjeblik, en tjener går forbi på gangen med en bakke med glas, og døren rammer bakken, så glassene falder på gulvet og knuses, er der tale om et hændeligt uheld. Uheldet kan ikke bebrejdes hotelgæsten, da denne ikke havde mulighed for at undgå det. Hotelgæsten har opført sig som “den gode hotelgæst” og dermed ikke begået nogen erstatningspådragende fejl. Dermed skal han ikke erstatte glassene.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig