hændeligt uheld

Artikelstart

Hændelige skader er der ikke noget erstatningsansvar for efter dansk rets almindelige erstatningsregler. Er skaden forvoldt ved et hændeligt uheld, har vedkommende ikke gjort noget forkert og er ikke ansvarlig for skaden. Man skal heller ikke erstatte noget.

Åbner en hotelgæst fx døren til sit værelse indefra, i det øjeblik, en tjener går forbi på gangen med en bakke med glas, og døren rammer bakken, så glassene falder på gulvet og knuses, er der tale om et hændeligt uheld. Uheldet kan ikke bebrejdes hotelgæsten, da denne ikke havde mulighed for at undgå det. Hotelgæsten har opført sig som “den gode hotelgæst” og dermed ikke begået nogen erstatningspådragende fejl og skal dermed ikke erstatte glassene.

Hvis der er handlet forkert

Har skadevolder handlet forkert – dvs. er ansvarlig – er det vigtigt at finde ud af, om skaden er forvoldt ved en simpel uagtsomhed, grov uagtsomhed eller med forsæt (med vilje). Denne vurdering af handlingen eller undladelsen har bl.a. betydning for, om skadevolderens ansvarsforsikring skal betale for skaden hos skadelidte.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig