Grækenland - film, En reel græsk filmproduktion tog først fart fra midten af 1920'erne, og efter 1950 opstod den neorealistiske Athenskole efter italiensk forbillede med instruktøren Michaël Cacoyannis i spidsen. Cacoyannis' Stella — pigen fra baren (1955) er et hovedværk fra perioden, hvor hans Zorba — grækeren (1964) med musik af Mikis Theodorakis og amerikaneren Jules Dassins Pote tin Kyriaki (1960, Aldrig om søndagen) førte til et internationalt gennembrud for græsk film. I

1960'erne og 1970'erne blev der produceret et væld af folkekomedier og lystspil, men juntaens diktatur 1967-74 gav kvalitetsfilmen ringe kår. Med demokratiets genindførelse blev det muligt for den kompromisløse instruktør Theo Angelopoulos at skabe det modernistiske borgerkrigsepos O Thiassos (1975, Skuespillernes rejse), og han har siden markeret sig stærkt som stilistisk fornyer af den græske filmfortælling og som inspirator for europæisk film, bl.a. med To Vlemma tou Odyssea (1995, Odysseus' blik) og Guldpalme-vinderen Mia aioniotita kai mia mera (1998, Evigheden og en dag).

Op gennem 1970'erne steg statsstøtten til filmproduktion betydeligt, og med den tidligere filmskuespiller Melina Mercouri som kulturminister havde græsk film i 1980'erne sine hidtil bedste vilkår; nye instruktørnavne markerede sig som fx Kostas Ferris (f. 1935) med den prisbelønnede musikfilm Rebetiko (1983) og Tassos Boulmetis (f. 1957) med Politiki kouzina (2003, En smag af livet).

Grækenland har i øvrigt udmærket sig med sine mange friluftsbiografer, hvis antal dog er faldende i 1990'erne pga. tv's og videos udbredelse.

Læs mere om Grækenland.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig