Ved flyselskabets konkurs er, flypassageren nødsaget til at rette sit krav til konkursboet som behandler flyselskabets konkurs, hvad enten det er et krav om manglende refusion eller et krav om udbetaling af en voucher. Trafikstyrelsen fremhæver, at flypassageren vil også have mulighed for at få dækket sine flybilletter gennem Rejsegarantifonden, hvis der er tale om en afgang til eller fra en dansk lufthavn. Dette gælder dog ikke indenrigsflyvninger. Der vil her være en selvrisiko på 1.000 kr. Fonden dækker ikke vouchers i tilfælde af konkurs.

Hvis flypassageren har betalt med et internationalt betalingskort såsom Visa eller Mastercard, kan flypassageren undersøge, om flypassageren kan ansøge banken om at få refunderet beløbet under henvisning til, at flyselskabet er gået konkurs. Det kan flypassageren grundet reglerne om tilbageførsel af betaling, som gælder, når man bruger MasterCard eller Visa.

Hvis flypassageren har købt flybilletten med Dankort, kan flypassageren ikke få refunderet beløbet. Det samme gælder, hvis betalingen er gennemført med Dankort-delen af et Visa/Dankort, hvilket flypassageren kan se på sit kontoudtog. Her vil det fremgå, at der står ”DK”, hvis det er Dankort-delen, der er anvendt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig