Firmakultur er et begreb fra 1980'erne, som refererer til en virksomheds værdier og normer.

Faktaboks

Også kendt som

virksomhedskultur

Alle organisationer, herunder også virksomheder, udvikler over tid uskrevne værdier og normer, som nye organisationsmedlemmer gradvist lærer ved at agere og interagere i organisationen. I nogle tilfælde er værdier dog formuleret eksplicit og vedtaget af ledelsen som retningsgivende for ledelsens beslutninger og organisationsmedlemmernes adfærd. Vedtagne værdier er et styringsredskab for ledelsen ved siden af regler. Organisationsmedlemmerne forventes at handle i overensstemmelse med vedtagne værdier, mens regler er obligatoriske. Sagt med andre ord bør værdier følges, mens regler skal følges.

Læs mere i Den store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig