Duftmarketing er brug af dufte til at påvirke forbrugerens underbevidsthed med det formål at øge salget af en vare.

Duftmarketing er i lighed med andre markedsføringsteknikker noget, der kan påvirke forbrugernes underbevidsthed og være i strid med god markedsføringsskik, såfremt forbrugerne ikke er klar over, at de udsættes for denne påvirkning. Det kan fx være duften af læder i forbindelse med salg af produkter af syntetisk læder eller duften af varmt brød i nærheden af de tilsvarende frosne produkter. Duftmarketing er at betragte som en påtrængende markedsføringsforanstaltning.

Dufte, der understreger eller illustrerer et produkts egenskaber, eksempelvis udsendelse af appelsinduft i frugtafdelingen, kan ikke generelt siges at være i strid med god markedsføringsskik.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig