duftmarketing

Artikelstart

Duftmarketing er brug af dufte til at påvirke forbrugerens underbevidsthed med det formål at øge salget af en vare.

Duftmarketing er i lighed med andre markedsføringsteknikker noget, der kan påvirke forbrugernes underbevidsthed og være i strid med god markedsføringsskik, såfremt forbrugerne ikke er klar over, at de udsættes for denne påvirkning. Det kan fx være duften af læder i forbindelse med salg af produkter af syntetisk læder eller duften af varmt brød i nærheden af de tilsvarende frosne produkter. Duftmarketing er at betragte som en påtrængende markedsføringsforanstaltning.

Dufte, der understreger eller illustrerer et produkts egenskaber, eksempelvis udsendelse af appelsinduft i frugtafdelingen, kan ikke generelt siges at være i strid med god markedsføringsskik.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig