Britisk kultur har en særlig tradition for kriminalfiktion, der har præget både litteratur, film og tv. Efter pionerer som Wilkie Collins, hvis roman The Moonstone (1868, da. Maanestenen, 1920) betragtes som den første egentlige kriminalroman, og Dickens, hvis sidste værk var den ufuldendte kriminalroman The Mystery of Edwin Drood (1870, da. Edwin Droods Hemmelighed), nåede genren et højdepunkt med Conan Doyle, hvis romaner og noveller om Sherlock Holmes (udg. 1887-1927) præsenterer en detektivtype, der ved skarpsindig udnyttelse af induktive metoder opklarer forbrydelser, som ofte er led i komplicerede puslespilagtige intriger. I begyndelsen af 1900-t. var hovedskikkelsen den uhyre produktive Edgar Wallace, men siden fortsatte detektivromanen i Sherlock Holmes' fodspor med beslægtede detektiver hos Agatha Christie (Hercule Poirot og miss Marple), Dorothy L. Sayers (lord Peter Wimsey) og senest hos P.D. James (Adam Dalgliesh). Figurerne har ikke mindst bevaret deres popularitet via film og tv.

En anden retning, der har præget britisk kriminalfiktion, er spion- og agentgenren med forfattere som Eric Ambler, Graham Greene, John Le Carré, Len Deighton, Ian Fleming og Frederick Forsyth. Hertil hører også flere af Hitchcocks film fra 1930'erne, bl.a. The 39 Steps (1935, De 39 Trin), Carol Reeds The Third Man (1949, Den tredje mand) med manuskript af Greene samt hele rækken af James Bond-film (1962-), baseret på Flemings bøger; desuden er der lavet succesrige tv-serier over le Carré, fx Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1979, Spionen, der kom ind i kredsen) og Smiley's People (1982, Til døden jer skiller), og hele to amerikanske filmatiseringer (1973, 1997) af Forsyths gennembrudsroman, The Day of the Jackal (1971, Sjakalen, 1972).

Læs mere om Storbritannien.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig