Båndornamentik. Øverst ses en meget enkel udgave af flettebåndet (entrelacs), kendt siden antikken og hyppigt anvendt i bl.a. renæssance- og klassicistisk kunst; derunder et flettebånd fra et nordeuropæisk manuskript fra 700-800-t. og nederst et skulpturelt udformet båndornament fra Louvre i Paris, udviklet af det øverste bånd.

.

Båndornamentik, optræder tidligst i form af to snoede slanger i mesopotamisk kunst.

Herfra blev motivet udbredt mod vest, og det kendes i forskellige varianter i folkevandrings- og vikingetidens kunst. I irske og angelsaksiske manuskripter fra 600-800-tallet er båndslyng anvendt som fladedækkende dekoration i de såkaldte tæppesider.

Snoede slanger overlevede i den kristne romanske periode, bl.a. på runesten og i de norske stavkirker. Sideløbende kendes rent båndslyng, både som randornament og fladedækkende, i såvel romersk som byzantinsk og germansk kunst; det blev genoptaget i renæssancen og senere.

Inspireret af akantusplanten opstod båndakantus, der blev udviklet som et særligt motiv i barokken, hvor det spredtes fra Frankrig ud over hele Europa. Motivet består af flettede vinkelbrudte bånd med akantusblade og -blomster.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig