Bilen på billedet blev indregistreret til 168.492 kr. inklusiv afgifter i april 2016. Efter at have kørt 40.000 km blev selv sammen bil sat til salg for 313.780 kr.
Bilen på billedet blev indregistreret til 168.492 kr. inklusiv afgifter i april 2016. Efter at have kørt 40.000 km blev selv sammen bil sat til salg for 313.780 kr.
Licens: CC BY SA 3.0

Den danske statskasse tabte frem til efteråret 2017 ifølge Skattestyrelsens eget skøn 1 milliard kr. årligt på grund af et skattehul i afgiftsreglerne for leasingbiler. Pengene endte i stedet helt legalt i lommerne hos en række af Danmarks største bilimportører og leasingfirmaer. Da reglerne blev lappet, opstod et nyt men midlertidigt afgiftshul under corona, der igen gav statskassen et utilsigtet milliardtab. Nøjagtigt som sidst havnede pengene hos bilimportørerne og leasingselskaberne.

Det lukkede skattehul

Indtil efteråret 2017 hentede bil- og leasingbranchen årligt en milliardgevinst i statskassen på grund af et hul i afgiftsreglerne.

Dengang blev en bils afgift udregnet efter den første salgspris på dansk jord. Da bilimportørerne såvel som leasingbranchen blandt andet på grund af mængderabatter og slagtilbud kunne købe biler til langt under den almindelige udsalgspris gav det mulighed for at reducere den til staten tiltænkte afgift ved at sælge dem billigt ind i leasingaftaler. Gevinsten kunne efterfølgende hentes på to måder.

Den ene gik på at en billigt importeret bil efter at have kørt typisk tre til seks måneder som leasing- eller udlejningsbil på dansk asfalt blev frikøbt til en afgift svarende til den oprindelige meget lave betalte afgift fratrukket den afregnede afgift for leasingperioden.

I den ekstreme ende fandt mediet Finans frem til 109 Hyundai Tucson 2.0 MPV, der tilbage i foråret 2016 blev indregistreret til en gennemsnitspris på 164.523 kr. med en tilhørende gennemsnitlig tilhørende afgift til staten på 72.535 kr. Ifølge beregninger fra FDM ville der af samme biler have været betalt en afgift til staten på 225.311 kr. ved et nysalg af en tilsvarende bil til en privat dansker.

Eksemplerne med Hyundai Tucson var ekstreme. Men mange særligt dyrere biler blev importeret til så lave priser, at de som leasingbiler reelt slap helt eller næsten helt for at betale afgifter til den danske statskasse i de tilfælde, hvor de efter endt leasingperiode blev eksporteret og dermed ifølge reglerne fik refunderet en afgift udregnet efter deres værdi på eksportdagen.

Finans gennemgik eksempelvis salgsforløbet over ni måneder for de 956 Mercedes-personbiler, der blev indregistreret i december 2016. Mere end fire femtedele af bilerne blev solgt som leasingbiler. Efter ni måneder var 300 af dem blevet afregistreret eller eksporteret og havde fået mindst 99 pct. af deres afgift refunderet.

Det midlertidige skattehul

Afgifter tilbagebetalt af staten
Afgifter tilbagebetalt af staten
Licens: CC BY SA 3.0

Et enigt Folketing besluttede i 2017 at stramme reglerne for at undgå at branchen kunne udnytte hullerne i afgiftsreglerne til at hente milliarder, der var tiltænkt statskassen. Men da coronaen ramte Danmark fik det brugtbilspriserne til at stige kraftigt. Med de nye afgiftsregler i hånden gav det i 2022 leasingselskaberne mulighed for igen at hente en milliardgevinst i statskassen.

Et større trecifret millionbeløb kom automatisk i kassen. For ifølge de nye strammere regler skulle alle leasingbiler værdisættes efter tre måneder på dansk asfalt. Og var de ikke faldet i værdi i forhold til en fabriksny bil skulle leasingselskabet have refunderet hele den indbetalte registreringsafgift for de første tre måneder svarende til 6 pct. af bilens samlede registreringsafgift. Det kom til at gælde en meget stor del af leasingbilerne i 2022. Alene på den konto fik leasingselskaberne refunderet mere end en halv milliard kr., hvoraf en stor del endte hos bilimportørerne og leasingselskaberne.

Udover den automatiske afgiftsberegning giver reglerne leasingselskaberne en ret til at bede om at få vurderet værdien af en bil ved leasingaftalens udløb. Det var der rigtig mange i branchen, som benyttede sig af i 2022. På grund af de høje brugtbilspriser i 2022 var der mange eksempler på at leasingbiler, der havde kørt helt op til tre år på dansk asfalt fik hele den indbetalte afgift retur fra statskassen, fordi de ikke var faldet i værdi i forhold til prisen på en tilsvarende ny bil.

Sammenlagt fik leasingselskaberne tilbagebetalt 676 mio. kr. i 2022 ved at kræve værdiberegninger af biler ved udløb af leasingaftaler. Hertil kom som tidligere nævnt mere end en halv milliard kr. fra den automatiske beregning.

Siden 2022 er prisen på brugte biler faldet markant. Derfor vil det i 2023 kun i meget begrænset omfang være muligt for branchen at hente penge i statskassen ved at bede om at få værdisat biler ved leasingaftalernes udløb.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig