Singapore - massemedier

Artikelstart

Singapore - massemedier, Den første avis, The Singapore Chronicle, udkom 1824-35, og The Straits Times er udkommet siden 1845. I 1876 udkom den første avis for asiater, Jawi Peranakan. I begyndelsen af 2000-t. udkom ni dagblade på flere sprog (49% engelsk, 44% kinesisk, 6% malay og 1% tamil) i tilsammen godt én mio. eksemplarer. Den senest tilkomne er gratisavisen Today, der med korte, skarpe artikler angiveligt retter sig mod fortravlede læsere (oplag 100.000). Den første radioudsendelse i området gik i æteren i 1936, og sort-hvid tv blev indført i 1963, farve-tv i 1974. I 2006 var der 18 lokale radio- og seks tv-stationer, som sendte på flere sprog. Med omkring 2,5 mio. brugere i 2006 har internettet vundet betydeligt indpas. Både de stats- og de privatejede medier kontrolleres af staten. Politisk opposition kommer ikke til orde. Som nr. 140 ud af 167 ligger Singapore dårligt på Journalister uden Grænsers verdensomspændende indeks over pressefrihed, der har bl.a. Danmark, Finland og Island på en delt førsteplads. Myndighederne gennemfører multimediekampagner til fremme af fx høflighed og brugen af mandarin (kinesisk) samt sangkonkurrencer for at gøre folk i godt humør. Medierne bruges også aktivt i kriminalitetsbekæmpelse: Lovovertrædere, der fx har ladet vandet i en elevator, bliver udstillet med navn og billede i aviserne.

Læs mere om Singapore.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig