Polen - massemedier

Artikelstart

Polen - massemedier, Merkuriusz Polski, udgivet fra 1661, regnes for Polens ældste avis. Under Polens deling i 1800-t. blev pressen undertrykt i især den russiske del, men den blomstrede op omkring opstandene. Der opstod en eksil- og udvandrerpresse. Efter uafhængigheden i 1918 kom der landsdækkende partipolitiske aviser og mindretalsaviser, der dog udsattes for politiske indgreb efter statskuppet i 1926. Samme år blev Polskie Radio grundlagt som statsinstitution. 1939-45 fandtes en velorganiseret undergrundspresse. Efter 1945 samlede det kommunistiske regime de trykte medier i koncernen Prasa-Książka-Ruch 'Presse-Bog-Trafik' med partiorganet Trybuna Ludu 'Folkets Tribune' i spidsen. Radio og tv stod under partiets kontrol, og støjsendere blev sat ind mod polsksproget radio fra Vesten. Solidaritet udgav en ucensureret ugeavis, Solidarność, 1980-81.

I 1989 indførtes ytringsfrihed, kommunistpartiets kontrol blev brudt, og medierne privatiseret, i 1998 således også nyhedsbureauet Polska Agencja Prasowa. De ledende aviser er den liberale Gazeta Wyborcza 'Valgavis' og den konservative Rzeczpospolita 'Republikken'. Trybuna Ludu er nu socialdemokratisk avis med navnet Trybuna. Det offentlige Polskie Radio i Telewizja er licens- og reklamefinansieret og konkurrerer med kommercielle og kirkelige stationer. Der er foretaget store udenlandske investeringer i de polske massemedier.

Læs mere om Polen.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig