Nimbus

Nimbus. Øverst fabrikant P.A. Fisker (1875-1975) på en Nimbus i Roskilde Motorklubs bakkeløb i 1920. Nederst testkøreren Joseph Koch på en Nimbus II, også kaldet humlebien. Stående ses civilingeniør Anders Fisker (1908-64), der sammen med sin far, P.A. Fisker, konstruerede motorcyklen.

.

Artikelstart

Nimbus, motorcykel fra firmaet Fisker & Nielsen i København. Firmaet producerede støvsugeren Nilfisk, men lancerede i 1919 en motorcykel med en firecylindret rækkemotor på 746 cm3. Motorcyklen var på flere måder utraditionel; bl.a. havde den kardantræk og affjedret baghjul, og stellet var et pladestel, hvori den rørformede benzintank indgik som et bærende element.

Der blev 1920-28 bygget 1252 eksemplarer af denne første Nimbus (populært kaldet "kakkelovnsrøret"), hvoraf en del blev eksporteret.

I 1934 kom Nimbus II, der havde en nykonstrueret motor, som stadig var firecylindret og på 746 cm3, mens stellet nu bestod af sammennittede bånd af manganstål. Der blev 1934-60 produceret 12.715 eksemplarer af Nimbus II. Den var en udpræget brugsmaskine med behersket effekt, men stort drejningsmoment og meget stor slidstyrke. Hovedparten blev solgt i Danmark, hvor de især blev brugt af forsvaret, politiet, postvæsenet samt et stort antal budcentraler.

Se også Fisker & Nielsen.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig