Justitia
Af .
Licens: Pixabay

NCP Danmark er OECDs nationale kontaktpunkt (National Contact Point) i Danmark. NCP Danmark omtales også som OECDs Mæglings- og Klageinstitution (MKI). NCP Danmark behandler klager over virksomheders mulige overtrædelse af OECDs retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd. Retningslinjerne handler om, hvordan virksomhederne påvirker menneskerettigheder og miljøet. NCP Danmark er ikke en domstol men en mæglings- og klageinstitution, der kan komme med en udtalelse om virksomheders adfærd. NCP Danmark kan også undersøge sager af egen drift.

NCP og OECDs retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd

OECD har udviklet retningslinjerne om ansvarlig virksomhedsadfærd, som OECDs medlemsstater, herunder Danmark, har forpligtet sig til at indføre. For at sikre en effektiv håndhævelse af retningslinjerne er der oprettet såkaldte NCP’er (National Contact Points) i alle deltagene stater. NCP’ernes formål er todelt; dels at fremme OECD’s retningslinjer og dels at agere ikke-juridisk klageinstans i tilfælde af brud på OECD’s retningslinjer.

NCP Danmark er etableret i 2012 ved Lov om Mæglings- og Klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd. I forarbejderne til loven fremhæves det, at etableringen af NCP Danmark er et led i målsætningen om, at Danmark skal være frontløber inden for virksomheders samfundsansvar.

Sammensætning

NCP Danmark består af en formand, et sagkyndigt medlem og tre organisationsrepræsentanter. Alle medlemmerne udnævnes af Erhvervs- og Vækstministeren. Institutionen har til opgave at udbrede kendskabet til retningslinjerne i Danmark, f.eks. gennem dialogmøder med forskellige samfundsaktører, gennem workshops i Danmark og udlandet, ved udvikling af webbaserede værktøjer til virksomhederne osv. Derudover behandler NCP Danmark sager, hvor OECD’s retningslinjer hævdes at være overtrådt.

Indledning af en sag

Behandlingen af sager kan enten ske ved, at der bliver indgivet en klage af en, der har en retlig interesse i sagen, eller ved at institutionen på eget initiativ undersøger en sag. Sidstnævnte er særligt for NCP Danmark, da dette ikke er tilfældet ved de øvrige NCP’er verden over. Det er et krav for NCP Danmarks involvering i en sag, at overtrædelsen er begået i Danmark eller vedrøre en dansk privat eller offentlig virksomhed, danske statslige eller regionale myndigheder (eller deres forretningsforbindelser) eller danske private eller offentlige organisationer (eller deres forretningsforbindelser).

Klagesagsbehandling

NCP Danmark fungerer som en klageinstans og er dermed ikke en domstol, der f.eks. kan tilkende erstatning til en part i en sag. NCP Danmark kan tilbyde mægling mellem parterne og komme med en udtalelse. En klage til NCP Danmark vil følge en række trin fra vurdering til mægling og evt. undersøgelse og evt. udtalelse. NCP Danmark vil i en klagesag opfordre parterne til at løse sagen indbyrdes med formålet om, at der bliver skabt dialog mellem parterne. Hvis parterne selv formår at løse konflikten indbyrdes, vil NCP Danmark ikke involvere sig yderligere og sagen afsluttes. Er dette ikke muligt kan NCP Danmark tilbyde parterne mægling. Er det herefter ikke muligt at løse sagen ved mægling, undersøger NCP Danmark sagen nærmere. På baggrund af denne undersøgelse offentliggøres der en udtalelse. Hvis udtalelsen indeholder en kritik af virksomheden for overtrædelse af OECDs retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd, vil NCP Danmark desuden komme med anbefalinger til virskomheden. Udtalelsen vil herefter blive offentliggjort som led i ønsket om åbenhed om processen.

NCP Danmark følger op på udtalelsen et år efter offentliggørelse af en udtalelse. Hvis virksomheden har ændret den praksis eller adfærd, der var genstand for kritik, vil NCP Danmark slette udtalelsen fra hjemmesiden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig