Masaccio, 21.12.1401-1428, italiensk maler. Masaccio blev sandsynligvis uddannet i Firenze, i kontakt med Gentile da Fabrianos og Masolino da Panicales sengotiske stil, men også med de nye renæssancetanker hos Filippo Brunelleschi og Donatello.

Masaccios tidligste hovedværk er freskoudsmykningen af Brancaccikapellet i kirken Santa Maria del Carmine i Firenze, hvor han assisterede Masolino, der havde fået opgaven i 1424. Hovedudsmykningen består af scener fra apostlen Peters liv.

Blandt de billeder, der tilskrives Masaccio, er Uddrivelsen af Paradiset, der i sin skildring af menneskelig fortvivlelse er et af ungrenæssancens hovedværker, og Skattens mønt. Masaccios og Masolinos ufuldførte billeder blev senere færdiggjort af Filippino Lippi.

Til Santa Maria del Carmine i Pisa malede Masaccio i 1426 en altertavle, i hvis Korsfæstelse (Museo di Capodimonte, Napoli) gotikkens guldgrund er bevaret og renæssancen kun markeret i Marias tunge krop og den forvrængende forkortning af Kristus.

Freskoen Treenigheden (ca. 1427) i kirken Santa Maria Novella i Firenze er det første udtryk i monumental målestok for tidens interesse for det perspektivisk opbyggede billedrum, hvis konstruktion støttedes af principper i Brunelleschis arkitektur. Masaccio tog i 1427 til Rom, hvor han døde.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig