Faktaboks

Francisco Gómez de Quevedo y Villegas
Født
1580
Død
1645

Francisco Gómez de Quevedo y Villegas, 1580-1645, spansk forfatter. Quevedo betragtes ofte som den spanske litteraturs mest virtuose stilist, og han spændte vidt: pikaresk roman, ætsende satire i poesi og prosa, politiske pamfletter, afhandlinger om statsteori og historie, hagiografi, kærlighedsdigte, elegier, litteraturkritik og oversættelser. Registret går fra det burleske og obskøne til det dybt alvorlige og desillusionerede. Han inkarnerer begrebet "conceptismo": ekvilibristisk brug af ordspil, tvetydigheder, nye overraskende sammenstillinger af normalsprogsudtryk og sammentrængte begreber.

Quevedo levede tæt på magtens farefulde centrum. Som universitetsuddannet i humaniora og teologi blev han 1613-19 sekretær for vicekongen af Napoli og udførte flere vanskelige diplomatiske missioner. Ved tronskiftet 1621 var han tilbage i Madrid, men blev kort efter forvist fra hovedstaden. Allerede 1624 var han dog knyttet til hoffet, der nu domineredes af Filip 4.s almægtige yndling Olivares. 1636 blev han af politiske grunde forvist til arrest i provinsen og døde kun to år efter frigivelsen.

Quevedo så hovedkilden til det spanske verdensriges økonomiske, politiske og moralske deroute i dets ledelse gennem tyranniske kongelige yndlinge. Hans grundsyn, som fremlagdes i det store værk Política de Dios, Govierno de Christo (bind 1 1626, bind 2 udgivet posthumt 1655; Guds statskunst og Kristi regeringsmåde), var nationalistisk og kristent med en etik, der lå fjernt fra den herskende statsræson. Denne alvorlige analyse havde sin pendant i en stribe krasse satirer mod alt og alle. Hans berømteste værk er den pikareske roman La vida del buscón (ca. 1603, udg. 1626, Tyveknægtens liv), i hvilken pikaroen på sin egoistiske færd blandt svindlere og bedragere udsættes for et utal af fornedrelser og makabre situationer, oftest udtrykt med grotesk komik. Langt fra forløberen Lazarillo de Tormes' naive optimisme udtrykker Quevedos El buscón 1600-t.s "desengaño": At forfaldet bag den skinnende facade og de store ord er gennemskuet. Los Sueños (1627, Drømme) er satiriske fantasier om døden og helvede, hvori alle samfundslag hudflettes.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig