Finland har 5918 km jernbane, hvoraf 3449 km er elektrificeret (2022). Lidt over 2/3 har både passager- og godstrafik, mens resten er forbeholdt godstrafik. Modsat i de fleste andre europæiske lande anvendes bredspor med sporvidden 1524 mm.

Godstrafikken blev fritstillet til private operatører den 1. januar 2007, mens passagertrafikken blev fritstillet i 2010. Endnu står VR for størstedelen af driften, mens selve jernbanenettet siden den 1. juli 1995 har været administreret af Ratahallintokeskus/Banförvaltningscentralen. Siden den 1. september 2006 forestås overvågningen af jernbanesystemernes sikkerhed og kompatibilitet af Rautatievirasto/Järnvägsverket, som fra den 1. januar 2010 har indgået i det nydannede TraFi, der står for al trafiksikkerhed i Finland.

De finske jernbaners historie

Finland fik sin første jernbane i 1862, da strækningen på ca. 100 km mellem Helsingfors (Helsinki) og Tavastehus (Hämeenlinna), nu kaldet Suomen Päärata eller på svensk Stambanan, indviedes for trafik den 17. marts 1862. Dengang tog turen fem timer.

De første finske baner blev bygget, mens landet var et autonomt russisk storfyrstendømme. Derfor åbnedes strækningen mellem Helsingfors og Sankt Petersborg også allerede i 1870. Dog blev det finske jernbanenet først koblet til det russiske i 1913 med bygning af jernbanebroen over Nevafloden.

Da Rusland anvendte og stadig anvender bredspor (i dag dog 1520 mm), er de finske baner blevet anlagt med bredspor, og begge landes jernbanenet er derfor teknisk set stadig forbundet, ligesom jernbanemateriellet kan anvendes i begge lande.

Højhastighedstog

De statslige finske jernbaner (VR) iværksatte efter et par års udviklingsarbejde højhastighedstrafik fra 1995 på hovedstrækningerne, hvor togtypen Sm3, den såkaldte Pendolino, kører med kurvestyringssystem og en hastighed på op til 220 km/h.

På Lahtis direktbanestrækning køres der dog med hastigheder op til 242 km/h. VR har siden 2006 haft 18 togsæt, som består af fem passagerwaggoner og en restaurantvogn i drift på alle hovedstrækninger. Togets finske udgave er specielt udviklet til finsk-russiske sporvidder.

Den 12. december 2010 tog VR og de russiske statslige jernbaner RŽD desuden via det fællesejede selskab Oy Karelian Trains Ltd. den nye togtype Sm6, den såkaldte Allegro, i samdrift på strækningen mellem Helsingfors (Helsinki) og Sankt Petersborg. Derved blev rejsetiden nedsat med 2 timer til 3½ time ved en hastighed på op til 220 km/h på den gennemrenoverede jernbanestrækning.

Der er anskaffet fire togsæt med seks passagerwaggoner og en restaurantvogn, som alle er røgfri. Der er plads til 296 passagerer (2. kl.) og 48 passagerer (1. kl.), foruden plads til handicappede, passagerer med kæledyr og et legehjørne samt en konferencekupé. Der er også mulighed for valutaveksling og tilbagebetalinger i forbindelse med "taxfree"-indkøb.

Toget standser kun ved stationerne Helsingfors, Böle (Passila), Dickursby (Tikkurila), Lathis (Lahti), Kouvola, Vainikkala Grænse, Viborg (Vyborg) og Sankt Petersborgs Finljandski st.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig