Cornelis Gijsbrechts. Trompe l'oeil. Skab fra kunstnerens atelier, 1670-71. Billedet viser en opstilling af malerier, tegninger og malergrejer på baggrund af en lys bræddevæg. En stak billeder bestående af bl.a. en genrescene indrammet af en bred sort ramme læner sig op ad væggen under en hylde. Under hylden hænger kunstnerens palet med friske farver på og på væggen har kunstneren sat et selvportræt fast med fire søm. Det store tæppe gengiver et hollandsk bordtæppe fra 1600-tallet, der er vævet i uld og silke og stammer fra Gouda eller Delft. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Cornelis Gijsbrechts. Trompe l'oeil med måltidsstykke med pragtkar, 1672. Bag et forhæng ser man et stilleben arrangeret på et bord, der er dækket af et orientalsk tæppe. Et overdådigt måltidsstykke bestående af en hummer på et porcelænsfad, en skinke placeret på en metalbeslået kiste, en halvfyldt rømer med en skrællet citron, forskellige frugter samt to sølvpokaler. Hele billedet indrammes af en illusionistisk malet, profileret ramme. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Cornelis Gijsbrechts, før 1659-efter 1675, flamsk-hollandsk maler, muligvis født i Antwerpen, virksom i Holland, Tyskland, Sverige og Danmark.

Cornelis Gijsbrechts var stillebenmaler med speciale i vanitas-stilleben og i illusionistiske trompe l'oeil-billeder, og inden for denne genre fremstår han som en af sin tids betydeligste kunstnere.

1668-72 arbejdede han i København som hofmaler, og de ca. 20 arbejder, som i dag findes på Statens Museum for Kunst, stammer alle fra Kunstkammeret, bl.a. Bagsiden af et indrammet maleri, fra ca. 1670.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig