Aarhus Havn med et utal af containere.

.

Aarhus Havn set fra Risskov.

.

Århus Havn med rute til kalundborg

.

Århus Containerhavn er danmarks største containerhavn.

.

Aarhus Havn er Danmarks næststørste havn og største containerhavn; 46,5 ha containerareal med 1,3 kilometer containerkaj, i alt 227 ha med 13 kilometer kaj. Aarhus Havn, der er kommunal selvstyrehavn, anløbes årlig af ca. 6600 skibe og har en godsomsætning på ca. 9,5 millioner tons (2011). Containerruter og fragtfærger omsætter mere end halvdelen, mens resten fordeler sig på transport af foderstoffer, kul, vegetabilske og mineralske olieprodukter samt vindmølleprojekter. Havnen er samtidig en betydelig færgehavn med forbindelser til Sjælland (Kalundborg og Odden). Desuden ankommer i alt ca. 30.000 krydstogtspassagerer årlig.

Havnebassinet har en vanddybde på op til 14 meter. I Nordhavnen på Pier 4 og 3 ligger Containerterminal Nord, Færgeterminalen, Fiskeri- og Lystbådehavnen samt Træskibshavnen. Hurtigfærger til Sjællands Odde og kombifærger til Kalundborg afgår fra Færgeterminalen ved Pier 3. I sommersæsonen ligger krydstogtsskibe ved Pier 2. Inderhavnen består af Pier 1, Mellemarmen og Kornpier. Den centrale del af havnen udgøres af en olie- og benzinhavn, hvor der håndteres olieprodukter, cement, molasse og andet. I Østhavnen håndteres stykgods, og i Multiterminalen losses og lastes blandt andet foderstoffer.

Bortset fra færgetrafikken til Sjælland flyttes havneaktiviteterne på Pier 3 og 4 i 2007 til den nye containerterminal i Østhavnen, og den bynære del af havnen (Pier 1-4) overgår til Aarhus Kommune.

Havnen er et vigtigt knudepunkt, hub, for omladning af gods til og fra hele Østersøregionen, og den indgår i EU's overordnede transportnetværk. Oversøiske containerskibe anløber for at losse og laste gods, der transporteres til og fra Aarhus med feeder-containerskibe fra lande ved Østersøen.

På havneområderne ligger ca. 150 private virksomheder beskæftiget med shipping, handel, transport og pakhusforretning. Dertil kommer en del større fabriksanlæg, blandt andet AarhusKarlshamn (tidligere Aarhus Olie), Scanola, The Solae Company, Dansk Landbrugs Grovvareselskab (DLG) og Aarhus Egnens Andel.

En stor havneudvidelse blev påbegyndt i 1998 ud for Østhavnen. Containerterminal Øst med blandt andet Maersk Lines linjetrafik til Fjernøsten blev således taget i brug i 2001. En større udvidelse af terminalen blev igangsat i 2005 til erstatning for de havnearealer, havnen mister. Ifølge Aarhus Kommunes lokalplan fra 2003 skal en del af havnearealerne på strækningen fra Tangkrogen i syd til Risskov i nord i fremtiden omdannes til byformål.

Historie

Aarhus havn opstod i åmundingen, hvor skibene lå fra mundingen til vadestedet Immervad. Den ældste Mindebro fra ca. 1634 delte åhavnen, og den yderste del, Mindet, fik pakhus, told- og vejerbod i 1670. Det første egentlige havnebassin blev anlagt i 1840'erne med bygning af Søndre mole (nuværende Mellemarmen) og Midtermolen (Pier 2). Bassin 2 blev skabt i 1880'erne efter opførelse af Nordre mole; denne og Midtermolen blev senere erstattet af Pier 2.

Sydhavnen blev etableret fra starten af 1900-tallet med Østre mole, Slippen og bassin 3, og senere udvidet med Kornpier og Mellemarmen. Fiskeri- og Lystbådehavnen blev bygget i 1930-1933, mens Oliehavnen blev færdigbygget lige før 2. Verdenskrigs udbrud. En betydelig omlægning og udvidelse fandt sted midt i 1900-tallet; her etableredes Aarhus Flydedok yderst på Mellemarmen (nedlagt 1999), DSB's havnestation for færger til Kalundborg og Samsø (nedlagt 1997), færgelejer til DFDS' rutebåde til København, der blev indstillet indstillet 1970, samt til Halmstadfærgerne (1960-1966) og Oslofærgerne (1961-1968) ved Pier 3 i inderhavnen. Det tidligere værftsområde i sydhavnen indeholder i dag reparationsværft og en tungløftterminal, som bl.a. håndterer den stigende vindmølleeksport.

Nordhavnens Pier 4 med Containerterminal Nord blev taget i brug i 1974 og er flere gange udbygget i takt med den stærkt voksende containeromsætning.

I 1975 indledtes anlæggelsen af Østhavnen med tankskibskajen, kulterminalen og multiterminalen; kulterminalen blev i 1994 omlagt til bulkterminal især for DLG's grovvarevirksomhed. Multiterminalen med 13,5 meters vanddybde benyttes især til store bulkskibe, til losning og lastning af stykgods og til projektafskibninger af fx nøglefærdige fabrikker og hele vindmølleparker.

I 1991 åbnede en rute med hurtigfærger mellem Aarhus og Kalundborg, som i 1999 blev udvidet til også at anløbe Sjællands Odde. I 2002 flyttede Molslinjens passager- og fragtfærger fra Inderhavnen til en nybygget færgeterminal på Pier 3.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig