Stormagasin, butiksform, karakteriseret ved en afdelingsstruktur, hvor hver afdeling kan opfattes som en specialbutik med egen afdelingschef. Sortimentet spænder vidt: alle former for beklædning, møbler, køkkenudstyr og andre ting til hjemmet. Beklædning i videste forstand vil dog sædvanligvis udgøre størsteparten af udvalg og omsætning.

Fra midten af 1800-t. og frem til omkring 1. Verdenskrig blev der åbnet stormagasiner i stort set alle storbyer i Europa og USA, fx det britiske Harrods (1849), det franske Le Bon Marché (1852), det amerikanske Macy's (1858) og det finske Stockmann (1862) samt det russiske GUM (1893). I Danmark kendes bl.a. Magasin (1868) og Illum (1891). Se også detailhandel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig