Livskvalitet, betegnelse for det, der kendetegner et godt liv. Vurderingen heraf kan bero på personens subjektive bedømmelse af sit eget liv eller på andres objektive bedømmelse af en persons livsvilkår. Begrebet, der er af nyere dato, er så bredt, at det ikke egner sig til en kort, leksikalsk definition, se nedenfor.
Ifølge filosoffen Jeremy Bentham hænger det gode og livskvalitet sammen med oplevelsen af lyst. Synspunktet betegnes også hedonisme. På denne baggrund har man beskrevet livskvalitet med udtrykket "ha' det godthed", men denne ensbetydende begrebsafgrænsning tilfredsstiller ikke den erfaring, at et brydsomt liv med sygdom, sorger og belastninger kan være af høj kvalitet.
"Det gode liv" og oplevelsen af "ha' det godthed" blev i 1900-t.s sidste årtier målet for mange sundhedsaktiviteter. Sundhed har dels en snæver helbredsmæssig betydning som modsætningen til sygdom, dels en bredere kulturel betydning som mål for det gode liv. Ved at tage udgangspunkt i det gode liv ønskes sundhed løsrevet fra en tilknytning til den lægevidenskabelige opfattelse af krop og sygdom. Sundhed indgår dermed ikke i en afgrænset præstation, fx opnåelsen af et bedre kondital, et lavere blodtryk eller en lavere vægt. Det gode liv bliver sit eget mål, et livsspørgsmål og en metafor for at have livskvalitet og en mening med livet. Ved således at brede sundhed ud til at omfatte det gode liv opgives den lægevidenskabelige tankegang. I stedet sættes mere eller mindre indirekte kriterier for, hvad der er godt eller dårligt, rigtigt eller forkert. Når sundheden sættes som mål på denne måde, opstilles et regulerende ideal, der forholder sig til moralske, religiøse og evt. juridiske kriterier.
Mange behandlere problematiserer, om man som professionel har til opgave at skabe livskvalitet hos sine patienter, eller om dette er patienternes egen opgave. Allerede kulturhistorikeren Troels-Lund anfægtede omkring 1900 forståelsen af sundhed som en livskvalitet: "Sundhed flyder som let skumbrus oven på selve det at leve. Men det har lange udsigter at forklare, hvad livet er". Dermed var han indirekte fortaler for det åbne, diskuterende livskvalitetsbegreb, som der ikke kan sættes standarder for, og som ikke kan måles ved fx spørgeskemaundersøgelser med vurderingsskalaer.
Fortalerne for det gode liv er blevet kritiseret for ikke at foretage en grundig analyse af begrebets værdisætning. I praksis ses det da også, at begrebet underforstået indeholder en antagelse om sin modsætning, sygdom, selvom det gode liv opstilles som et alternativ til den postulerede mangel på helhedstænkning i sundhedsvæsenet.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.