Grænseomkostning, marginalomkostning, omkostning ved at producere yderligere én enhed af en vare. Begrebet spiller en central rolle i den økonomiske teori om markedets funktion. Hvis der er mange virksomheder på markedet, således at der tilnærmelsesvis er fuldkommen konkurrence, vil alle virksomhederne skulle tilpasse produktionen, således at prisen, der antages at være uden for den enkelte virksomheds indflydelse, stemmer overens med grænseomkostningerne. Derved kommer grænseomkostningernes forløb til at bestemme udbuddet af varer på det pågældende marked ved varierende markedspriser.

På markeder, hvor virksomheder forventer, at et større salg kun kan opnås ved at sænke prisen, vil det optimale produktionsvalg i stedet være bestemt ved, at grænseomkostninger skal svare til grænseindtægt.

Grænseomkostningernes rolle ved prisfastsættelsen har ikke kun betydning til forklaring af, hvordan markedet fungerer, men kan tjene som ledesnor ved prisfastsættelse, fx i offentlig produktion. Denne praksis vil være økonomisk rationel, men kan resultere i underskud, hvilket oftest vil være politisk uacceptabelt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig