Exploitation-film, filmtype, oftest billigt produceret, som promoveres på baggrund af et sensationelt emne som sex eller vold. Exploitation-film har rødder langt tilbage i filmhistorien, og i Danmark fik man fx i begyndelsen af 1900-t. international succes med en række film om prostitution, bl.a. August Bloms Den hvide slavehandel (1910), muliggjort af de for tiden lempelige danske censurlove.

Begrebet exploitation opstod og blev prominent i 1960’erne og 1970’erne, da den teknologiske udvikling gjorde filmproduktion billig. Også videoens fremkomst midt i 1970’erne var af betydning. En række særlige undergenrer opstod, fx sexploitation, bløde pornofilm med bl.a. Russ Meyers (1922-2004) Faster Pussycat, Kill, Kill! (1965); blaxploitation, film henvendt særligt til et sort publikum, bl.a. Gordon Parks’ (1912-2006) Shaft (1971) og Jack Hills (f. 1933) Foxy Brown (1974); og zombie- og kannibalfilm med nøgenscener og overdrevne splattereffekter, fx George A. Romeros (f. 1940) Dawn of the Dead (1978).

Siden 1990’erne har en række instruktører sat exploitation-elementer ind i en kunstnerisk ramme; det gælder bl.a. Quentin Tarantino med Kill Bill, vol. 1-2 (2003-04), Gaspar Noé (f. 1963) med Irréversible (2002), Miike Takashi (f. 1960) med Ichi the Killer (2001) og også Lars von Trier med Idioterne (1998).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig