Woody Allen er en amerikansk filminstruktør og komiker, der i sin karriere har kombineret den populære komikerrolle med en virksomhed som auteur-instruktør.
Inden Woody Allen debuterede som instruktør, skrev han vittigheder til andre og til sig selv og var standupkomiker både live (tilgængeligt på grammofonplade), i tv og i filmroller.
I 1969 instruerede Woody Allen sin første film, Take the Money and Run. Han er ofte selv i centrum i de tidlige farcer. De spiller på parodiske referencer til andre film og former sig som et fyrværkeri af visuelt og verbalt vid, der følger traditionen fra Buster Keaton, Bob Hope og Jerry Lewis. Med de bittersøde komedier Annie Hall (Oscarbelønnet) og Manhattan brød han igennem som seriøs instruktør med film om kærlighedens og parforholdets vilkår.
1969 | Take the Money and Run/ Mig og moneterne |
1971 | Bananas/Mig og revolutionen |
1972 | Everything You Always Wanted to Know About Sex *But Were Afraid to Ask/ Min yndlingsperversion |
1973 | Sleeper/Mig og fremtiden |
1975 | Love and Death/Kærlighed og død |
1977 | Annie Hall/Mig og Annie |
1978 | Interiors/Rene linier |
1979 | Manhattan/Manhattan |
1980 | Stardust Memories/Stardust Memories |
1982 | A Midsummer Night's Sex Comedy /En midsommernats sex komedie |
1983 | Zelig/Zelig |
1984 | Broadway Danny Rose/ Broadway Danny Rose |
1985 | The Purple Rose of Cairo/ Den røde rose fra Cairo |
1986 | Hannah and Her Sisters/ Hannah og hendes søstre |
1987 | Radio Days/Radio Days |
1987 | September/September |
1988 | Another Woman/En anden kvinde |
1989 | Crimes and Misdemeanors/ Små og store synder |
1989 | New York Stories (Oedipus Wrecks)/New York Stories |
1990 | Alice/Alice |
1991 | Shadows and Fog/Skygger og tåge |
1992 | Husbands and Wives/ Mænd og koner |
1993 | The Manhattan Murder Mystery/ Manhattan mord mysteriet |
1994 | Bullets Over Broadway/Bullets Over Broadway |
1995 | Mighty Aphrodite/Mig og Afrodite |
1996 | Everybody says I Love You/Alle siger I Love You |
1997 | Deconstructing Harry/Harry - stykke for stykke |
1998 | Celebrity/Celebrity |
1999 | Sweet and Lowdown/Dur og mol |
2000 | Small Time Crooks/Small Time Crooks |
2001 | The Curse of the Jade Scorpion/Skorpionens forbandelse |
2002 | Hollywood Ending/Hollywood Ending |
2003 | Anything Else/Anything Else |
2004 | Melinda and Melinda/Melinda and Melinda |
2005 | Match Point/Match Point |
2006 | Scoop/Scoop |
2007 | Cassandra's Dream/Cassandra's Dream |
2008 | Vicky Christina Barcelona/Vicky Christina Barcelona |
2010 | You Will Meet a Tall Dark Stranger/You Will Meet a Tall Dark Stranger |
2011 | Midnight in Paris/Midnight in Paris |
2012 | To Rome With Love/To Rome With Love |
2013 | Blue Jasmine |
2014 | Magic In The Moonlight |
2015 | Irrational Man |
2016 | Café Society |
2017 | Wonder Wheel |
2019 | A Rainy Day in New York |
Her rendyrkede Woody Allen også sit fiktive alter ego som jødisk new yorker-intellektuel med et skyldpræget forhold til sex og et ironisk-neurotisk forhold til omverdenen. Det knugende familiedrama Interiors vidner om hans beundring for Ingmar Bergman og markerer en overraskende dyster side af hans talent. Hans produktivitet er høj — ca. en film om året gennem tredive år og alle skrevet af ham selv. Han spiller ofte selv en rolle, ligesom han har spillet i andres film, bl.a. i Martin Ritts The Front om blacklistning i McCarthyperioden.
Allen har benyttet sine private partnere i de kvindelige hovedroller: Diane Keaton i de tidlige film og Mia Farrow indtil 1990'erne, da en skandalehistorie opløste forholdet. Blandt filmene fra 1980'erne er flere kuriøs meta-filmkunst, der leger med illusionerne, fx Zelig og The Purple Rose of Cairo. Radio Days er en nostalgisk periodefilm, og psykologiske kammerspil som Hannah and Her Sisters, Crimes and Misdemeanors og Husbands and Wives forløser tragikomikken i de største emner: kærlighed og død.
Woody Allens univers kan ses som filmisk sidestykke til den bølge af jødisk-amerikansk fiktion, der med Saul Bellow, Bernard Malamud, Philip Roth og E.L. Doctorow har præget USA's litteratur i 1960'erne og 1970'erne. For en amerikansk instruktør har han i usædvanlig grad formået at bevare den fulde kontrol med sine film.
De er skabt billigt og uden kompliceret filmteknik, men distribueres alligevel til almindelige biografer. De er dog nok mere værdsat i Europa end i USA. Allen har desuden skrevet humoristiske bøger, bl.a. Side Effects (1980, Bivirkninger, 1981), og skuespil som Play It Again, Sam, der blev spillet på Broadway i 1969 og filmatiseret 1971 af Herbert Ross: En historie, hvor Woody Allen som rådvild nyskilt søger hjælp hos Humphrey Bogart. En række af Allens manuskripter foreligger i bogform.
Allen modtog ærespriser som anerkendelse for sin karriere ved Venezias Filmfestival i 1995 og ved Cannes Filmfestival i 2002.
Blandt Woody Allens vigtigste senere film er musicalen Everyone Says I Love You (1996), metafilmen Deconstructing Harry (1997) og trekantsdramaet Match Point (2005). Midnight in Paris (2011) er en kærlighedserklæring fra Woody Allen til byernes by, Paris, men samtidig også en forunderlig tidsrejse. I Blue Jasmine (2013) udforsker Allen med Cate Blanchett i hovedrollen forholdet mellem to søstre og USA i finanskrisens tid.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.