Wolfgang Heimbach var en tysk maler. Heimbach stammede fra Oldenburg, og efter længere ophold i Italien og Bøhmen kom han til Danmark som hofmaler for Frederik 3. fra ca. 1653 til ca. 1661. Han var døv, men læste og skrev flere sprog. Hans malerier er mest i små formater, og ud over portrætter af kongehusets medlemmer udførte han en række natstykker med anvendelse af Caravaggio-inspirerede lyseffekter. Hans kendteste billede er det figurrige Arvehyldningen 1660 foran Københavns Slot (1666, Rosenborg).
Wolfgang Heimbach

Wolfgang Heimbachs maleri Arvehyldningen 1660 foran Københavns Slot er et af Danmarkshistoriens mere bemærkelsesværdige billeder. Det blev malet til Frederik 3. i 1666, dvs. efter at enevælden var blevet indført og konsolideret med Enevoldsarveregeringsakten i 1661 og Kongeloven i 1665. Den billedlige iscenesættelse af denne gennemgribende omstrukturering af statsmagten kom til at bestå af dette 1,28 m×2,31 m store maleri. Frederik 3. ønskede givetvis at udbrede den forestilling, at den enevældige styreform og ikke kun arvekongedømmet allerede var blevet indført af stænderne på mødet i 1660. På den måde underspillede kongen sin rolle som drivkraft i enevældens indførelse efter Arvehyldningen; Heimbachs billede understøtter illusionen fint, ikke alene ved at det er Arvehyldningen, som skildres, men også ved at anbringe folket og ikke kongen som det dominerende i billedfladen. I maleriets nederste venstre hjørne ses Heimbach selv, der stolt præsenterer sit stykke fint underspillede kongelige propaganda.

Wolfgang Heimbach. Innocens X. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.