Skolemission er kristent missionsarbejde drevet igennem skoler.

Historisk har skolemission været et af de centrale omdrejningspunkter for kristen mission, og skoler har oftest været de første institutioner, som missionærer oprettede.

Man kan skelne mellem forskellige motiver bag skolemissionen. De to vigtigste var: På den ene side styrkelse af de nye kristne fællesskaber ved at give nye og potentielle kristne mulighed for at læse Bibelen og få en uddannelse, hvilket også var nødvendigt for at tilgodese behovet for lokale kateketer og præster. På den anden side muligheden for at kunne påvirke ikke-kristne børn.

Da missionsskolerne ofte har været de eneste institutioner, der tilbød vestlig uddannelse, også til ikke-privilegerede grupper, har de haft stor søgning. I kolonier har de for eksempel givet mulighed for ansættelse inden for koloniapparatet.

På grund af deres missionerende sigte rettet mod børn har de været udsat for kritik og en vis bekymring fra ikke-kristne forældre og myndigheder. I en postkolonial kritik er de endvidere blevet beskrevet som redskaber til at disciplinere befolkningsgrupper og omforme deres kultur efter vestlige normer.

I mange tidligere kolonier blev missionsskolerne underlagt restriktioner efter afkoloniseringen, men de er generelt blevet videreført (evt. drevet af de nye stater), bl.a. fordi de har udgjort en vigtig del af uddannelsessektoren.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig