Saab. Øverst den første Saab-prototype, Saab 92.001 fra 1946, hvis stærkt strømlinjede karosseri tydeligt afslører Saabs oprindelse som flyfabrik. I midten Saab 900 fra 1978, der var en videreudvikling af Saab 99. Nederst Saab 900 fra 1993, som repræsenterede en helt ny generation af Saab-biler. Saab 92.001 og Saab 99 var begge designet af den svenske industridesigner Sixten Sason (1912-67), og også de efterfølgende modeller har været præget af designmæssig kontinuitet.

.
.

Saab, Swedish Automobile AB, svensk bilmærke, oprindelig fremstillet af Saab AB. I 1947 præsenterede man Saab 92, en lille, folkelig bil inspireret af førkrigstidens DKW, men med et aerodynamisk karosseri tydeligt påvirket af erfaringerne fra flyproduktionen.

På trods af sin relativt høje pris blev Saab meget populær i løbet af 1950'erne, især i de nordiske lande, og fabrikken deltog med stort held i motorsport.

Saab fastholdt længe en enmodelspolitik med en langsom forbedring af samme grundkonstruktion. I 1967 viste fabrikken den første helt nye konstruktion, Saab 99, og tog dermed det første skridt ind på markedet for mere eksklusive biler. Fabrikken har ydet et væsentligt bidrag til at gøre turboladede motorer anvendelige i personbiler.

Efter økonomiske vanskeligheder i 1980'erne blev bilproduktionen fra 1990 udskilt i Saab Automobile AB med General Motors som 50% medejer. I 2000 overtog General Motors hele selskabet, men fik aldrig genrejst firmaets økonomi. Saab Automobile producerede således i 2004 ca. 128.000 biler og havde 5500 ansatte, hvilket i 2009/10 var sunket til 32.000 biler og 3500 ansatte.

Efter en række forsøg på at sælge firmaet blev det i 2010 overtaget af det hollandske bilfirma Spyker (fra 2011 Swedish Automobile NV), der producerede eksklusive sportsvogne. Det afhjalp imidlertid ikke Saabs økonomiske problemer, og i december 2011 måtte firmaet indgive konkursbegæring for koncernens virksomheder Saab Automobile AB, Saab Automobile Tools AB og Saab Automobile Powertrain AB.

Det skete bl.a. efter forgæves forsøg fra den kinesiske bilproducent Youngman på at understøtte og overtage Saab, der blev forhindret af General Motors' modvilje mod at tillade salget af forskellige licenser for Saabs teknologi.

I 2012 blev Saab overtaget af firmaet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) med kinesiske forbindelser, og fra fabrikken i Trollhättan i Sverige lanceredes i december 2013 en ny produktion af Saab-biler, de første af den ældre type Saab 9-3 Aero Sedan til salg på det kinesiske og svenske marked.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig