PANAMAX-skib

PANAMAX-skibe i de to Gatunsluser på vej ud i Atlanterhavet.

.

To PANMAX-skibe i de to paralelle Gatunsluser på vej til Atlanterhavet

Den tredje sluse ved Miraflores stod endnu ikke færdig i 2015.

.

Den nye 6,1 km Pacific Access Channel, som leder skibene forbi den nuværende Pedro Miguel-sluse til den nye, tredje sluse ved Miraflores.

.

PANAMAX-skib på Gatunsøen.

.

Artikelstart

PANAMAX-skib, fragtskib, der er dimensioneret, så det lige netop kan passere Panamakanalens sluser. Sluserne kan tage skibe med en længde på 294,1 m, en bredde på 32,3 m og en dybgang på 12,4 m. PANAMAX-skibe har kapacitet til op mod 5000 containere. Mange rederier har anskaffet PANAMAX-skibe for at kunne udnytte kanalen optimalt.

Betegnelsen Post-Panamax-skibe benyttes om skibe, der er for store til at besejle Panamakanalen. Da Panamakanalen 2007-16 blev udvidet med et sæt nye sluser i hver ende, og eksisterende dele af kanalen blev gjort bredere og dybere, åbnede det for trafik med større skibe i klassen Neo-Panamax (New Panamax). Neo-Panamax-sluserne kan håndtere skibe med en længde på 366 m, en bredde på 49 m, en dybgang på 15,2 m og en kapacitet til op mod 13.000 containere.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig