John Cage

Faktaboks

John Cage
Født
5. september 1912
Død
12. august 1992

Artikelstart

John Cage var en amerikansk komponist. John Cages musik og filosofiske digtning har haft overordentlig stor indflydelse på udviklingen af moderne musik siden 1940'erne. Det skyldes, at hans kunst har formuleret nye spørgsmål til det at frembringe kunst overhovedet, og at hans tanker og idéer retter sig mod både poesi, "performing arts", æstetik og filosofi.

John Cages musik sætter bestandig sagen i perspektiv, som når han fx fokuserer på stilheden med henblik på at forklare meningen med musikken. Det udtrykkes i en musik, der er centreret om tidsaspektet, hvor fraværet af lyd strukturelt set er lige så vigtigt som lydens tilstedeværelse.

Denne musikalske formdannelse afspejles i Cages slagtøjsværker fra 1930'erne og 1940'erne, Construction-serien; og det kan høres i det berømte værk 4'33'' fra 1952, hvor "musikken" er det, der opstår af lyde i rummet i en periode på fire minutter og 33 sekunder.

John Cages værker for slagtøj skabte helt nye muligheder for instrumentbehandling: Han sænkede dem fx ned i vand og brugte, mere konsekvent end nogen før ham, alskens ragelse som lydgengivere; desuden udnyttede han som én af de første elektronisk lydbearbejdelse i musikken.

Én af Cages bedst kendte opfindelser er det præparerede klaver. Det består af et almindeligt klaver, som er forsynet med forskellige objekter placeret mellem strengene, fx gummistykker, skruer og bolte. Et musikalsk højdepunkt i udviklingen af denne instrumentbehandling høres i Concerto for Prepared Piano fra 1951.

I 1940'erne indledte John Cage et langt og intensivt samarbejde med koreografen Merce Cunningham om dans og musik. Mødet med pianisten David Tudor førte til et parløb med Cages Music of Changes, tilfældighedsprocedurer i musik, som ikke har på forhånd fastlagte mønstre.

Cage og Tudor deltog i de legendariske feriekurser i Darmstadt i slutningen af 1950'erne. Deres tilstedeværelse udgjorde en værdig og vægtig modpol til den centraleuropæiske modernistiske tankegang, som prægede den nye musiks udvikling i Europa på det tidspunkt. Et tredje møde med Zenmesteren Daisetz T. Suzuki i 1945 førte til en glødende interesse for Østens filosofi. Zen blev herefter ansatspunktet for al Cages skaben.

John Cages kunst er snarere udtryk for hans syn på livet, end den er udtryk for liv; hans person og udtalelser kan derfor undertiden forekomme mere interessante end hans musik. Udtrykt i en berømt sætning af Cage selv: "Jeg er ikke interesseret i resultatet af mit arbejde, jeg er interesseret i at være i live".

Tilsvarende kan man sige, at John Cages musik er ikke-målrettet; det er musik, som bare er, den har nok i at være og vil ikke, som normalt i den vestlige tradition, udvikle sig til noget andet.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig