Island. De Islandske veje kan være ganske gode og ligger som regel naturskønt. Her er det vej 54 på Snæfellsnes.

.

Reykjavik.

.

Holar kirke og landbrugsskole på Nordisland.

.

Islandske heste.

.

Island - geografi (infrastruktur), Med næsten 600 personbiler pr. 1000 indbyggere (2004) er Island en af verdens mest motoriserede nationer, men langt op i 1900-t. foregik næsten al person- og varetransport enten på hesteryg eller med skib. Landet har aldrig haft jernbaner, og først i 1974 fuldførtes hovedvej 1, "ringvejen", langs kysten hele Island rundt. Det skete med anlægget af et system af broer og dæmninger over Skeiðarársandur syd for Vatnajökull. Fra at være en hullet grusvej er ringvejen i løbet af få årtier blevet forsynet med fast belægning i næsten hele sin mere end 1300 km lange udstrækning; det samme gælder store dele af det øvrige hovedvejsnet.

Vejtunneller, hvis samlede længde i 2006 når ca. 40 km, er med til at sikre en række bysamfund forbindelse med omverdenen året rundt, mens tunnellerne andre steder har forkortet afstandene langs stærkt indskårne kyststrækninger. I det ubeboede højland er vejene derimod fortsat primitive og kun åbne om sommeren og på mange strækninger kun for højakslede køretøjer.

Trods forbedringerne af vejnettet står luftfarten fortsat for en betydelig del af trafikken mellem landsdelene; Island er knyttet sammen af et stort antal flyruter med i alt 750.000 passagerer om året (2004).

På telekommunikationsområdet er Islands infrastruktur moderne og veludbygget, og udbredelsen af internet, bredbånd og mobiltelefoner er blandt de højeste i verden.

Læs mere om Islands geografi eller om Island i øvrigt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig