De næsten lydløse batteridrevne færger på ruten Helsingør-Helsingborg kobles via en fuldautomatisk robotarm til elnettet, når færgerne er i havn. Store dele af døgnet afgår færgerne hvert 15. minut, så der er ofte mindre end 10 minutter til en opladning.
.

Med afsejling fra Færgevej i Helsingør er de store færger ca. 20 minutter om turen til Helsingborg.

.

HH Ferries Group er med ca. 750 ansatte det helt dominerende selskab inden for transportbranchen i Helsingør Kommune.

Selskabet driver under varemærket Scandlines Helsingør-Helsingborg færgefarten mellem Helsingør og Helsingborg. I 2016 sejlede færgerne 50.000 afgange med 7,3 mio. passagerer, 410.000 lastvogne, 1,4 mio. personbiler og ca. 20.000 busser over Øresund. Ifølge HH Ferries skaber færgefarten op imod 2.000 afledte job i regionen.

I 2018 overgår de to store færger – Tycho Brahe og Aurora – til eldrift, hvor store batterier oplades, mens færgerne er i havn. Rederiet oplyser, at der ved introduktionen er tale om de største eldrevne færger i verden. CO₂-udledningen forventes halveret.

HH Ferries Group består af en række selskaber – herunder HH Ferries Helsingør ApS, HH Ferries Øresund A/S og HH Ferries AB. Selskabet er ejet af en europæisk infrastrukturfond under First State Investments. Det tidligere DSB Rederi A/S blev under navnet Scandlines A/S en del af et fælles dansk-tysk selskab, men blev i 2013 helt overtaget af kapitalfonden 3i Group. Ruten Helsingør-Helsingborg, der var drevet i samarbejde med SweFerry, blev i 2015 solgt fra til First State Investments, men markedsføres fortsat under navnet Scandlines.

Den danske og den svenske regering har i 2017 igangsat en ny analyse af en mulig vej- og togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg, der potentielt kan få afgørende betydning for erhvervsudviklingen i regionen. Projektet bakkes op af Helsingør Kommunes borgmester, Benedikte Kiær (K).

Kommentarer (2)

skrev Christian Schmidt

Helsingør-Helsingborg er i dag ejet af Molslinjen.

svarede Jørgen Andresen

Hej Christian Schmidt
Hele artiklen trænger til en større opdatering, både med ejerskifter, navne og elektriske færger. Det vil ske i nær fremtid.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig