Faktaboks

Basil Bernstein
Født
1924
Død
2000

Basil Bernstein, 1924-2000, engelsk uddannelsessociolog og sociolingvist, hvis hovedværker udkom i begyndelsen af 1970'erne. Han blev kendt og diskuteret langt uden for sit fag, fordi han talte videnskabeligt om klasseforskelle som sproglige forskelle.

Han lod fx elever i forskellige skoler i London fortælle den historie, der var at se i en serie billeder, og optalte forekomsten af forskellige sprogformer i deres tale. Det var hans hensigt at belyse, hvordan vores sprogbrug former vores måde at forholde os til verden på. Han kædede elevers præstationer i skolen sammen med deres brug af og opdragelse med en af to forskellige sprogkoder. Der var enten tale om en begrænset (restringeret) eller om en udbygget (elaboreret) sproglig kode, der var fremherskende i hhv. arbejderklassen og middelklassen.

Basil Bernstein satte sine to koder i forbindelse med hhv. en opdragelse orienteret efter status i familien (positionsorienteret) eller en opdragelse, som forholdt sig til barnet (personorienteret). Undersøgelser af danske skolebørn viste, at hverken hans koder eller resultater lod sig overføre til danske forhold. Hans teorier har imidlertid sat sig betydelige spor i de følgende tiårs debat om opdragelsens og de sociale forholds betydning for sprog og tænkning.

Kommentarer (2)

skrev Anna Søndergaard

Er det muligt at få en henvisning til nogle af de "Undersøgelser af danske skolebørn [der] viste, at hverken hans koder eller resultater lod sig overføre til danske forhold"?

svarede Jørgen Nørby Jensen

Tak for din kommentar. Redaktionen ligger desværre ikke inde med disse oplysninger, men du kan prøve at kontakte artiklens oprindelige forfatter: https://nors.ku.dk/ansatte/?pure=da/persons/111135

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig