Faktaboks

Averroës

på arabisk Ibn Rushd

Født
1126
Død
1198

Averroës var en maurisk hoflæge, kadi og filosof. Sin største indflydelse fik Averroës, "Kommentatoren", i Vesteuropa 1240-1550 via latinske oversættelser af hans Aristoteles-udlægninger.

Han skrev også en gendrivelse af Algazels gendrivelse af filosofien. Algazel havde vist, at det var logisk muligt, at verdensordenen var anderledes, end filosofferne hævdede, men for Averroës krævedes der mere end frihed for selvmodsigelse for at kunne hævde, at noget er muligt.

Averroës bestred dog også filosoffen Avicennas teorier om emanation og om væsenets (essensens) uafhængighed af tilværelse (eksistens). At være ægte menneske var for Averroës at være filosof, men han mente ikke, at det enkelte menneske har sin private forstand; det har kun kontakt til en evig fælles forstand.

Når Koranen tit udtrykker sig ufilosofisk (mytisk), er det ifølge Averroës af hensyn til almuen. Det er uafklaret, om han mente, at myterne alligevel fører almuen til sandheden, eller at de blot får det jævne folk til at opføre sig ordentligt. Se også arabisk filosofi.

Averroister

Averroister er europæiske tilhængere af Averroës' filosofi. Udtrykket bruges især om skolastikere fra 1200- og 1300-t., som mente, at man i videnskabelig sammenhæng måtte antage, at verden ingen begyndelse har i tid, og at det enkelte menneske ikke har en individuel forstand, mens de samtidig indrømmede, at man som kristen måtte antage det modsatte. Siger fra Brabant og Jean fra Jandun regnes som regel for averroister.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig