Australien - musik

Australien. Havnen i Sydney med byens vartegn, det store operahus, tegnet af Jørn Utzon.

.

Indvandrerne havde vanskeligheder med at forholde sig til den aboriginale musik, og det varede længe, før australske komponister fremstod. Percy Grainger (1862-1961) var én af de første, der skabte en speciel australsk musik, inspireret af landskabet og af en tro på, at kulturer i Den Nye Verden havde rod i en nordisk tradition. Herfra stammer hans nære forhold til Danmark og samarbejdet med Evald Tang Kristensen.

Margaret Sutherland (1897-1984) forkastede folkemusiktraditionen; hendes fornyende opfattelse af harmoni og tonalitet fik betydning især for kammermusik. John Antill (1904-1986) indlagde lån fra den aboriginale musik i balletten Corroboree (1946), mens en sekstet for didgeridoo og blæserkvintet (1971) af George Dreyfus (født Wuppertal, 1928) viser en mere tvetydig forståelse for den oprindelige musik. Peter Sculthorpe (1929-2014) tilhører samme generation af komponister, der fik tonekunsten til at blomstre; med sin fornyende stil i værker som Sun Music 1-4 (1965-1967), Mangrove (1979), Earth Cry (1986) har han taget afstand fra europæisk tradition og indarbejdet asiatiske og aboriginale udtryksformer. Omvendt forener Richard Meale (1932-2009) europæiske og asiatiske elementer i sine ofte meget komplekse værker; hans opera Voss (1988) er baseret på nobelpristageren Patrick Whites roman af samme navn.

Australien har fostret en række fremtrædende kunstnere, bl.a. sopranerne Nellie Melba og Joan Sutherland.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig