Argentina - massemedier

Argentina - massemedier, Argentinas trykte presse har i flere årtier været Latinamerikas førende, fordi den har kombineret saglighed og pålidelighed med litterær kvalitet. Især La Prensa vandt international anerkendelse for sin dækning af forholdene under Perón. Men juntatidens indskrænkninger i pressefriheden fulgt af landets økonomiske krise har sammen med de elektroniske mediers store udbredelse svækket dagspressen.

Alle typer dagblade er repræsenteret, fra kvalitetsaviser af verdensformat som to af landets ældste, La Prensa (grdl. 1869) og La Nación (grdl. 1870), til mere sensationsprægede tabloidaviser som Crónica (grdl. 1963). Andre store aviser er Clarín (grdl. 1945), Pagina 12 (grdl.1987), finansbladet Ambito Financiero (grdl. 1976) og populæravisen Diario El Popular (grdl. 1974). Mediekoncentrationen i Buenos Aires er stor, men mange byer har lokale aviser.

Det store nationale nyhedsbureau TELAM (Telenoticiosa Americana, grdl. 1945) har haft mærkbar konkurrence fra sydeuropæiske bureauer, der tidligt etablerede sig i Latinamerika. Andre vigtige nyhedsbureauer er Diarios y Noticias (DYN) og Noticias Argentinas (NA).

Radio og tv er de vigtigste informationskilder for størstedelen af befolkningen. Et par hundrede radiostationer er fordelt over hele landet med det store nationale netværk, Radio Nacional, som det mest indflydelsesrige. Der er fem store nationale tv-netværk (2006). Det statslige Canal 7 (tidl. Argentina Televisora Color) sender mest nyheds- og kulturprogrammer og er ikke så populært som de private Canal 13 og Telefé, der bl.a. sender telenovelas, sitcoms og reality shows som Big Brother. Kabel-tv er meget udbredt.

Læs mere om kunst og arkitektur i Argentina eller om Argentina generelt.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig