Turbolader. Principskitse af en turbolader til en bil. Udstødningsluften fra motoren ledes til en turbine, der driver en kompressor. Indsugningsluften komprimeres i kompressoren og ledes gennem en varmeveksler (intercooler), der afkøler luften og dermed gør den endnu tættere, inden den tilføres motoren. Resultatet er en større lufttilførsel til cylinderen og dermed en øget forbrændingskapacitet.

.

Turbolader, anordning til trykladning, dvs. forceret lufttilførsel til stempelforbrændingsmotorer. Turboladeren består af en luftkompressor, som er drevet af og sammenbygget med en turbine, der drives af motorens udstødningsgas. Laderen komprimerer motorens skylleluft og indsugningsluft før indblæsning i cylinderen. Med den større lufttilførsel og dermed større forbrændingskapacitet øges både motorens effekt og dens virkningsgrad. Turboladere udvikledes oprindelig til store skibsdieselmotorer.

Turboladere har siden fundet stor udbredelse til specielt dieselmotorer i tog og biler, men anvendes også til at øge drejningsmomentet af benzinmotorer. Den første personbil med turbolader var BMW 2002 Turbo fra 1973, men især Saab har bidraget til at gøre turbobiler udbredte med Saab 99 Turbo fra 1977.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig