Webdesign kan både fremstå enkelt og tekstbaseret og mere gennemdesignet og visuel orienteret.

.

Webdesign. Designfirmaet Oncotype blev i 2001 tildelt Den Danske Designpris i kategorien Digital Kommunikation. Prisen blev givet for deres egen hjemmeside, der bryder traditioner både ved sit udseende og ved måden, hvorpå man navigerer på siden; navigationen foregår vha. den lille, centralt placerede menuboks, der forbliver synlig på samme plads, uanset hvor på siden man befinder sig.

.

Webdesign. Øverst hjemmeside designet i 1993. I begyndelsen bestod hjemmesider næsten udelukkende af tekst, og den væsentligste afvigelse fra de trykte medier var hyperlinks, understreget tekst, man kan klikke på og dermed komme direkte til et andet sted i hovedteksten. Nederst Amazons hjemmeside fra 2002. Hypertekst markeres stadig med understregning, men dertil er der tilført en række grafiske elementer, der skal gøre siden indbydende og let at navigere på.

.

Webdesign, design af hjemmesider m.m. til visning på World Wide Web (www). I modsætning til andre former for digitalt design er webdesign udviklet med henblik på at kunne vises i en browser og er derfor underlagt de tekniske begrænsninger, der i browserteknologien afgør, hvordan tekst, grafik og hypertekstreferencer fremstår og fungerer.

Indtil 1993 var internettet udelukkende baseret på tekst, men med udviklingen af www blev nettet også forsynet med billeder, lyd, grafik og animationer, og det blev lettere for ikke-tekniskkyndige brugere at benytte det. Dermed blev det for alvor også relevant at interessere sig for, hvordan man kan give grafisk form til hjemmesider, søgemaskiner, søgbare indeks og andre komponenter på www. Internettet, som det tog sig ud i 1993, havde rødder i akademiske og videnskabelige institutioners netværk, og det blev derfor primært anvendt til formidling af forskningsresultater og artikler. De første hjemmesider lignede i overensstemmelse hermed mest artikler eller bogsider med "væg-til-væg-tekst" på en grå eller hvid baggrund, hvor det eneste element, som adskilte siden fra det trykte medie, var hyperlinkede ord, hvorfra brugeren kunne hoppe fra hovedsiden ned i underdokumenter og tilbage igen.

Fra 1994-95 tog udbredelsen af nettet for alvor fart, og privatdrevne, ofte interesseorienterede hjemmesider introducerede en ny folkelig og kulturel udtryksform, samtidig med at den kommercielle verden i USA og Europa fik øjnene op for mulighederne for at drive handel på nettet. I begyndelsen var udformningen af hjemmesider præget af store tekniske begrænsninger i form af langsomme transmissionshastigheder og restriktioner i programmeringssprog og browserteknologi, men der opstod hurtigt teknisk mulighed for at designe det nye medie vha. forskellige skrifttyper og grafiske effekter og for mere præcist at kontrollere, hvad der kom frem på brugerens skærm. I samme periode begyndte designere og kunstnere for alvor at interessere sig for at formgive det nye medie, og der kom øget fokus på interaktivitets- og brugervenlighedsaspekter ved webdesign (se brugergrænseflade). I dag er design på nettet kommet på omgangshøjde med mulighederne i andre medier og synes i fortættet form at udtrykke og opsamle tidens tendenser.

Med webdesign opstod en ny profession, webdesigner, og en institutionaliseret praksis vedrørende design til www blev etableret på design- og kunstskoler over store dele af verden. I Danmark opstod i midten af 1990'erne uddannelsen Space Invaders (lukket 2000), udsprunget af miljøet omkring multimediefirmaet Mouse House, og på Danmarks Designskole, Designskolen Kolding og Den Grafiske Højskole samt i regi af erhvervsskoler etableredes ligeledes uddannelser i multimedier og webdesign.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig