Værdikæde, eng. value chain, udtryk for den indbyrdes afhængige kæde af værdiskabende aktiviteter, der udføres i en virksomhed.

Værdikæden anvendes som analyseværktøj i forbindelse med fastlæggelse af virksomhedens konkurrencestrategi.

Der sondres mellem primære aktiviteter, der omdanner indkøbte resurser til produkter, serviceydelser, som afsættes til virksomhedens kunder, og støtteaktiviteter, der skal sikre samspillet imellem de primære aktiviteter igennem organisering, teknologisk udvikling og resurseforsyning.

Ved analysen afdækkes de omkostninger, der er forbundet med at udføre aktiviteterne, samt den værdi, som de enkelte aktiviteter skaber.

Aktiviteter, der ikke er værdiskabende, skal enten elimineres eller ændres, hvis virksomheden på langt sigt skal bevare sin konkurrenceevne.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig