Virksomhed (Virksomhedsteori), For en privatejet virksomhed er udgangspunktet, at virksomhedens adfærd og dispositioner kan forklares ud fra antagelsen om profitmaksimering, dvs. at virksomheden i ejernes interesse på lang sigt tilstræber den størst mulige profit. Det udgangspunkt er jævnlig blevet kritiseret; fx har Herbert Simon i bl.a. Administrative Behaviour (1947) anført, at utilstrækkelige informationer om samtlige en virksomheds mulige dispositioner og utilstrækkelig evne og kapacitet til at vurdere konsekvenserne af dem gør profitmaksimerende dispositioner urealistiske. At virksomheder tilstræber det rationelle, men begrænses, kalder Simon bunden eller begrænset rationalitet. I større selskaber vil ejerskabet, som oftest aktionærerne, være adskilt fra den professionelle ledelse, og ejerne kan ikke fuldt ud kontrollere ledelsens dispositioner, hvorfor ledelsen har mulighed for at forfølge egne interesser på ejernes bekostning; udstedelse af aktieoptioner (se warrant) kan ses som et forsøg på at skabe sammenfaldende interesser mellem ejere og ledelse, som herved får et incitament til at disponere, så aktiekursen bliver så høj som mulig i egen og ejernes interesse. Den type problemer behandles mere generelt inden for principal-agent-teorien, se agency.

Inden for moderne forskning stiller man sig spørgsmål om selve betydningen, eksistensen og størrelsen af virksomheder og om det forhold, at nogle virksomheder integrerer færre aktiviteter end andre; nogle virksomheder udfører selv aktiviteten, andre virksomheder køber den på markedet. Ronald Coase påpegede tidligt, at virksomheders interne organisation danner et alternativ til markedet; afgørende for beslutningen om at gøre det selv eller købe eksternt er de transaktionsomkostninger, der er forbundet med det. I nyere tid har Oliver E. Williamson (f. 1932) udviklet transaktionsomkostningsanalysen, som kan bidrage til forklaring af forskellige kontraktlige relationer inkl. dannelse af virksomheder.

Inden for evolutionær virksomhedsteori fokuseres der på virksomheders kernekompetence til forklaring af deres konkurrencemæssige fordele og innovative evne. Kernekompetence opstår gennem udvikling: En virksomheds (eller en nations) dominerende position skal ses i et historisk perspektiv. Modsat kan en virksomheds (eller en nations) udvikling være blevet standset af en ineffektiv teknologi, som ikke længere er tidssvarende.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig