Virksomhed (Virksomhedskultur), er et arbejdssociologisk begreb, hvorefter en virksomhed ses som et socialt system med egne kulturværdier, normer, socialiseringsprocesser og indre dynamik. Det bygger på det antropologiske kulturbegreb, men rummer også perspektiver fra fx sociologi, kulturpsykologi og semiotik. Virksomhedskultur kan anskues som en subkultur af de omgivende samfundskulturer, men virksomheder har deres egne kulturskabte identiteter i kraft af deres unikke ideologier, værdier, anskuelser, sociale normer og strukturer, og på den måde kan de opfattes som miniaturesamfund inden for det omgivende samfund. En virksomhedskultur er imidlertid ikke nødvendigvis en homogen størrelse. Flere forskere betragter den snarere som et konglomerat af subkulturer, der adskiller grupper af medarbejdere; måske kan den endog skabe et fragmenteret tilhørsforhold blandt en virksomheds medarbejdere.

Der er to hovedstrømninger. Den ene ser virksomhedskultur som et fænomen, der primært skabes ved ledelsens beslutninger og handlinger og dermed som styrings- og forandringsredskab på lige fod med andre ledelsesredskaber. Kultur bliver dermed noget, en virksomhed har. Ud fra det perspektiv er virksomhedskultur opdelt på flere niveauer fra de synlige artefakter (fx firmauniform, bygninger, teknologi) til de usynlige (fx grundlæggende antagelser, værdier, myter og verdensopfattelse). Den anden tager udgangspunkt i semiotik og ser kultur som virksomhedens kollektive meningsdannelse. Meningerne "konstrueres" af medarbejderne i deres hverdagsliv. Dermed betragtes virksomhedsartefakter som symboler, der overvejende har mening i kraft af, hvad medarbejderne i fællesskab har konstrueret. Symbolerne hjælper dem til at systematisere og kommunikere deres virkelighedsoplevelser med hinanden, hvorved virksomhedskultur betragtes som en metafor eller som noget, virksomheden er.

Der findes forskellige opfattelser af, hvordan en virksomhedskultur forandrer sig. Nogle forskere og virksomhedsledere ser kulturforandring som ændringer i en afgrænset del af en virksomheds funktioner, mens andre ser den i ændringer i de meninger, medarbejdere tillægger begivenheder i deres daglige arbejdsliv. Forandringsprocessen begynder, når der skabes sprækker i den eksisterende kollektive mening, dvs. når nye måder at tolke virksomhedens situationer på konkurrerer med de eksisterende.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig