Vildledende reklame er et reklameudsagn, der kan give forbrugerne et forkert indtryk af den omhandlede vare eller tjenesteydelse, ofte ved at få forbrugeren til at antage, at varen har en anden beskaffenhed, værdi, oprindelse eller kvalitet, end tilfældet faktisk er. Vildledelsen fremkaldes som regel ved at benytte urigtige udsagn, men selv rigtige udsagn kan undtagelsesvis være vildledende, hvis de fremsættes på en sådan måde, at de kan misforstås. Sædvanlige forherligelser i salgsøjemed, såkaldte anprisninger, anses ikke for vildledende reklame, hvis det uden videre ligger klart, at udsagnet ikke har eller tilsigter at have sandhedsværdi; det klassiske eksempel er de "uopslidelige bukser".

Vildledende reklame er forbudt i alle lande, der har en blot nogenlunde veludviklet retskultur. I Danmark er forholdet strafbart efter Markedsføringsloven, og kampen mod den vildledende reklame føres bl.a. af Forbrugerombudsmanden. I praksis er det dog vanskeligt at få afskaffet alle former for vildledende reklame ved hjælp af retlige foranstaltninger, og det er derfor fortsat vigtigt, at forbrugerne udviser den fornødne agtpågivenhed.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig