Vals, parvis runddans i tredelt takt, der i 1700-tallets slutning spredtes fra Østrig og Tyskland til det øvrige Europa som populær selskabsdans trods moralisters advarsler om dens skadelighed.

Faktaboks

Etymologi
Via fransk valse fra tysk Walzer, af walzen 'dreje (sig)'.

I København omtaltes den som baldans allerede i 1790'erne. Det karakteristiske ved valsen er den lukkede dansefatning og en omdansning, der går over to takter af musikken.

I 1800-tallets begyndelse betegnede vals også danse i todelt takt, som i Danmark havde navne som holstensk vals eller hopsavals. Det blev dog relativt hurtigt 3/4-takten, der blev dens typiske karaktertræk, både i langsomt og hurtigt tempo. I de tidlige dansebeskrivelser indgår armfigurer som vigtige elementer af dansen, og netop disse er karakteristiske for den yndede tyrolervals.

Til bryllupstradition i Danmark hører fortsat brudevals, danset til Niels W. Gades musik til slutningsscenen af August Bournonvilles ballet Et folkesagn (1854).

Valsen blev i første del af 1900-tallet optaget blandt de moderne selskabsdanse i form af standarddansene: den langsomme engelsk vals og den hurtige wienervals.

I Wien blev den især populær, og wienervalsens særlige karakter videreudvikledes af bl.a. Joseph Lanner og Johann Strauß d.æ. og Johann Strauß d.y.

Valsen blev desuden optaget i 1800-tallets kunstmusik, især som klaverstykker hos Franz Schubert og Frédéric Chopin og som satser i symfonien hos Hector Berlioz og Peter Tjajkovskij, og den indgik som en del af balletmusik.

Også i operetten fik valsen en central rolle, videreført i 1900-tallets musicals.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig