Udvikling er et begreb, der inden for visse videnskabsgrene slet og ret betyder forandring eller ændring, mens det i andre betegner en ændring (undertiden positiv) mod et nærmere defineret mål; kan også betegne teknisk nykonstruktion og i kemien dannelse af stof ved kemisk reaktion.
I biologien kan udvikling bruges dels i betydningen individets vækst og anatomiske og adfærdsmæssige udvikling med alderen, dvs. dets ontogeni (fx udviklingen fra larve til voksent insekt eller menneskets opvækst og kønsmodning), dels synonymt med evolution, som især tidligere ofte benævntes udviklingsbiologi.
I de biologiske videnskaber er begrebet værdineutralt — det betegner blot forandring — selvom det ofte fejlagtigt antages, at udvikling i sin evolutionære betydning må opfattes positivt. Evolutionær tilpasning, adaptation, til givne levevilkår er en proces, der godt nok må siges at være til fordel for organismen, men som kan ske på flere måder, uden at man kan afgøre, om nogle er bedre end andre. Det er også en fejltagelse at betegne anatomisk avancerede organismer som bedre eller værende på et højere stade end mere primitivt opbyggede organismer; de er blot anderledes. Misforståelsen opstår oftest som følge af brugen af teleologiske forklaringer (dvs. argumenter for formål eller slutmål), hvori de seneste evolutionære nyskabelser pr. definition antages at være bedst eller mest gavnlige.
I psykologien er forandringer i personlighed og væsen (fx selvaccept og -indsigt) samt opbygning eller nedbrydning af sociale relationer vigtige aspekter af en persons udvikling, ligesom den normale modning under personens opvækst betegnes en udvikling, jf. biologiens og lægevidenskabens brug af begrebet. Se også udviklingsforstyrrelser og udviklingspsykologi. Vedr. forandringer i kroppens normale vækstforløb, se vækstforstyrrelser.
Også i humaniora kan udviklingsbegrebet være værdineutralt som fx i sprogvidenskaberne, hvor det som i biologien blot betyder forandring uden stillingtagen til, om fx et ords eller sprogs udvikling går mod det bedre eller værre. Se også fremskridtstro og optimisme.
En række historikere (fx Oswald Spengler og A.J. Toynbee) og filosoffer (fx G.W.F. Hegel, Herbert Spencer og Friedrich Nietzsche) har interesseret sig for udviklingens mekanismer og betydning, fx som drivkraften bag samfundsopbygningen. Et væsentligt problem er at afklare, hvordan udvikling i sig selv kan være mål for analyse uden at inddrage mere basale, kausale mekanismer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.