Uddannelsesøkonomi, fag inden for nationaløkonomi, der beskæftiger sig med anvendelse af resurser til uddannelsesformål, fx hvordan uddannelsessystemet bedst organiseres, hvad forskellige finansieringsmåder betyder for uddannelserne, hvad virkningerne af uddannelsesstøtte er, og hvilket afkast forskellige typer af uddannelsesinvesteringer giver. Se også human capital.

Det er et centralt emne i den offentlige debat, hvori sammenhængen mellem uddannelse og udvikling nærmere består. Det gælder bl.a. spørgsmål som, hvilke typer uddannelse der giver størst personligt og samfundsmæssigt afkast målt i hhv. livsløn og bruttonationalprodukt. Omdiskuteret er tillige årsag-virkning-relationer mellem uddannelsesinvesteringer og økonomisk vækst. Der er derfor uenighed om, hvorvidt uddannelse samfundsmæssigt set primært må betragtes som investering eller forbrug.

Uddannelsesøkonomiske parametre er bl.a. begreber som elev-lærer-ratio, uddannelsesvarighed og andele af befolkningen på forskellige uddannelsesslutniveauer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig