Uanmodet henvendelser (spamforbud) er kommercielle elektroniske henvendelser, som er ulovlige i dansk markedsføringsret.

Hovedreglen er, at den erhvervsdrivende ikke må sende reklamer, tilbud og øvrigt markedsføringsmateriale via fjernkommunikation, dvs. ved brug af e-mail, sms, mms, fax og automatisk opkaldesystem med indtalt reklame, hvis modtager ikke har bedt om det. Det gælder, uanset om modtager er en forbruger, det offentlige eller en erhvervsdrivende, jf. Markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Undtagelser fra spamforbuddet

Der er følgende undtagelser til dette såkaldte spamforbud:

Undtagelse 1: Hvis modtageren af reklamen forudgående har accepteret eller anmodet om at få reklamen tilsendt på den måde.

Undtagelse 2: Hvis kunden tidligere har købt varer eller tjenesteydelser hos virksomheden, og kunden har givet sin e-mailadresse eller mobiltelefonnummer og har accepteret at modtage nyhedsbreve og tilbud om tilsvarende varer og tjenesteydelser.

Modtagelse af fysiske reklamer

Men kunden skal have mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser. Adresseløse husstandsomdelte reklamer kan lovligt sendes. Ved direkte markedsføring/adresseret reklame til en person eller virksomhed skal virksomheden sikre sig, at der ikke sendes materiale til personer, der er på Robinson-listen. Virksomheden må ikke rette direkte henvendelse til forbrugeren, der er registreret på Robinson-listen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig