Tv (Tv-genrer - Tv-reklamer), Tv-reklamer på kommercielle tv-kanaler er korte spots i blokke mellem og som afbrydelser i programmerne. På tv-stationer, som er underlagt dansk lovgivning, fx TV 2, tillades reklameblokke kun mellem programmerne.

Tv-reklamer er først og fremmest karakteriseret ved gentagelse og kort varighed, normalt 10-40 s. Spots, der skal skabe opmærksomhed om bestemte mærkevarer, tjenesteydelser og firmaer, er dominerende i dansk tv, men i USA spiller tv-reklamer også en vigtig rolle i politiske valgkampe. Andre kortfattede informationsspots er nærtbeslægtede med tv-reklamens form. Det kan bl.a. være informationskampagner, der forsøger at ændre befolkningens adfærd, fx antirygekampagner.

Tv-reklamer er en afgørende finansieringskilde for mange tv-stationer. Derfor kritiseres stationerne ofte for at lade sig styre af kommercielle hensyn og seeranalyser; programfladen tilrettelægges simpelthen efter, om det tiltrækker købsmotiverede seere fra det "segment", som reklameblokken henvender sig til.

Tv-reklamen skal på kort tid indfange og fastholde seerne, som har en tendens til at zappe væk under en reklameblok (se zapning); den udnytter elementer fra både fakta og fiktion, og der har gennem tiderne været en tydelig bevægelse fra produktorienteret, informativ reklame til den livsstilsorienterede, indirekte og fiktivt iscenesatte reklame; se også reklame, sponsorering og teaser.

Læs videre om seeranalyser, læs om andre tv-genrer eller læs om tv generelt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig