Transmission. Placering af transmission (gearkasse), differentiale og kobling i en bil med hhv. baghjulstræk og forhjulstræk.

.

Transmission, overføring af bevægelse, kræfter, momenter, arbejde og energi til en maskindel eller lignende. Overføringen kan ske med en mekanisk transmission udformet som tandhjulsgear (se gear og gearkasse), snekkegear, remtræk (fx på ældre drejebænke), kædetræk (fx på en cykel), taljetræk (fx til manuelle løfteopgaver) eller ved en flerledsmekanisme (fx i symaskiner og stempel/plejlstang/krumtap-mekanisme i forbrændingsmotorer).

Faktaboks

Etymologi
Ordet transmission kommer af latin transmissio 'overførelse', af trans- og missus 'sendt', perf.part. af mittere 'sende'.

Andre transmissionssystemer benytter hydraulik (hydrostatisk transmission), pneumatik (trykluft; pneumatisk transmission), elektronisk styret elektrisk motortransmission eller hybride transmissioner udformet ved kombinationer af de ovenfor nævnte. En servomekanisme og et servosystem udgør en særlig gruppe af transmissioner egnet til anvendelser, der udnytter servostyring af bevægelser, kræfter og momenter for bl.a. maskiner, køretøjer, kraner, fly, rumfartøjer, skibe og undervandsfartøjer.

Mht. stærkstrømstransmission, naturgastransmission og fjernvarmetransmission, se transmissionsnet.

Mht. teletransmission, datatransmission og signaltransmission, se telekommunikation.

Boks

Transmission. Principtegning af trækkraftens forløb i en gearkasse med fem fremadgående, synkroniserede gear og ét bakgear. Den indgående aksel (fra kobling og motor) er tv., mens den udgående (til differentiale) er th. Gearstangen er forbundet med en skiftegaffel (ikke vist), der fører den relevante skiftemuffe (markeret med pil) ind over en synkroniseringsring. Denne presses ind mod tandhjulet, der derved låses mod den udgående aksel. Synkroniseringsringen sørger desuden for, at to tandhjul kun går i indgreb, når de roterer med samme hastighed. I bakgear indskydes et mellemhjul for at vende omdrejningsretningen på den udgående aksel.

.

Principtegning af trækkraftens forløb i en gearkasse med fem fremadgående, synkroniserede gear og ét bakgear. Den indgående aksel (fra kobling og motor) er tv., mens den udgående (til differentiale) er th. Gearstangen er forbundet med en skiftegaffel (ikke vist), der fører den relevante skiftemuffe (markeret med pil) ind over en synkroniseringsring. Denne presses ind mod tandhjulet, der derved låses mod den udgående aksel. Synkroniseringsringen sørger desuden for, at to tandhjul kun går i indgreb, når de roterer med samme hastighed. I bakgear indskydes et mellemhjul for at vende omdrejningsretningen på den udgående aksel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig