Trafik – trafikplanlægning, er en bredt dækkende aktivitet, der har til formål at beskrive, hvordan bestemte mål i forbindelse med afvikling af trafik kan nås. Det kan være mål, der har at gøre med fx trafiksikkerhed, miljøpåvirkning, fremkommelighed eller tilgængelighed.
Planlægningen omfatter både nuværende og fremtidige trafikstrømme. Resultatet af trafikplanlægning er som oftest forslag til fysisk udformning af gang- og cykelstier, veje, jernbaner, trafikterminaler for passagerer og gods mv., men kan også være planlægning af ruter og trafikbetjening for kollektiv trafik.
Under trafikplanlægning hører også offentlige myndigheders regulering af adgang til og betingelser for brug af veje, baner, luftrum mv.; en væsentlig del består i at udarbejde konsekvensvurderinger og beslutningsgrundlag for de forslag, som planlægningen omfatter.
En konkret planlægningsaktivitet kan være begrundet i en vision for en fremtidig trafiksituation, men i de fleste tilfælde er den begrundet i et konkret trafikalt problem.
På det lokale plan kan problemet fx være en gade med for megen trafikstøj, på det internationale plan en transportkorridor, hvori kapaciteten er opbrugt, så trafikken afvikles med uønskede forsinkelser og andre problemer.
I sidste ende er det en politisk afgørelse, om et problem er tilstrækkelig tungt til, at der skal indledes en planlægning, og om en vision er så stærk, at den skal gives et mere konkret indhold.
En planlægning indledes med, at nogle mulige løsningsforslag skitseres. Det er en kreativ fase, hvorunder der trækkes bredt på tidligere idéer, erfaringer og analyser. Herefter vurderes det, hvordan den nuværende og fremtidige trafik forventes at reagere på et eller flere af de skitserede forslag. Ud over vurdering af trafikmængder beregnes ofte konsekvenser for miljø, trafiksikkerhed, kørte kilometer og trafikkens tidsforbrug.
Den fra økonomisk teori kendte costbenefitanalyse har haft udbredt anvendelse, når det gælder vurdering af forslag til investeringer i trafikanlæg (se samfundsøkonomi (samfundsøkonomiske konsekvensberegninger)). I Danmark offentliggør Vejdirektoratet løbende til brug herfor enhedspriser for værdien af sparede trafikulykker, sparede trafiktimer, kørte kilometer mv.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.