Trafik – trafikplanlægning, er en bredt dækkende aktivitet, der har til formål at beskrive, hvordan bestemte mål i forbindelse med afvikling af trafik kan nås. Det kan være mål, der har at gøre med fx trafiksikkerhed, miljøpåvirkning, fremkommelighed eller tilgængelighed.

Planlægningen omfatter både nuværende og fremtidige trafikstrømme. Resultatet af trafikplanlægning er som oftest forslag til fysisk udformning af gang- og cykelstier, veje, jernbaner, trafikterminaler for passagerer og gods mv., men kan også være planlægning af ruter og trafikbetjening for kollektiv trafik.

Under trafikplanlægning hører også offentlige myndigheders regulering af adgang til og betingelser for brug af veje, baner, luftrum mv.; en væsentlig del består i at udarbejde konsekvensvurderinger og beslutningsgrundlag for de forslag, som planlægningen omfatter.

En konkret planlægningsaktivitet kan være begrundet i en vision for en fremtidig trafiksituation, men i de fleste tilfælde er den begrundet i et konkret trafikalt problem.

På det lokale plan kan problemet fx være en gade med for megen trafikstøj, på det internationale plan en transportkorridor, hvori kapaciteten er opbrugt, så trafikken afvikles med uønskede forsinkelser og andre problemer.

I sidste ende er det en politisk afgørelse, om et problem er tilstrækkelig tungt til, at der skal indledes en planlægning, og om en vision er så stærk, at den skal gives et mere konkret indhold.

En planlægning indledes med, at nogle mulige løsningsforslag skitseres. Det er en kreativ fase, hvorunder der trækkes bredt på tidligere idéer, erfaringer og analyser. Herefter vurderes det, hvordan den nuværende og fremtidige trafik forventes at reagere på et eller flere af de skitserede forslag. Ud over vurdering af trafikmængder beregnes ofte konsekvenser for miljø, trafiksikkerhed, kørte kilometer og trafikkens tidsforbrug.

Den fra økonomisk teori kendte costbenefitanalyse har haft udbredt anvendelse, når det gælder vurdering af forslag til investeringer i trafikanlæg (se samfundsøkonomi (samfundsøkonomiske konsekvensberegninger)). I Danmark offentliggør Vejdirektoratet løbende til brug herfor enhedspriser for værdien af sparede trafikulykker, sparede trafiktimer, kørte kilometer mv.

By- og trafikplanlægning

By- og trafikplanlægning hører tæt sammen. Ved en påtænkt ny bydel eller ændring af en eksisterende er det afgørende for den samlede plan, at trafikken kommer til at fungere hensigtsmæssigt. Bl.a. hensynet til en fornuftig byplanlægning har ført til et hierarki af vejklasser med hver deres funktion.

Nederst i hierarkiet er boligveje, der skaber adgang til de enkelte boliger; de er forbundet med de lidt større fordelingsveje, der igen har forbindelse til trafikveje. Over trafikveje står i hierarkiet de helt overordnede regionale og landsdækkende vejforbindelser, herunder motorveje.

Trafikplanlægningen skal sikre, at der sker en hensigtsmæssig trafikal arbejdsdeling mellem de enkelte vejklasser. Uden en sådan arbejdsdeling ville al trafik flyde ustruktureret rundt i hele vejnettet, og det ville ikke være muligt at opnå miljø- og sikkerhedsmæssige fordele ved netop at koncentrere trafik på nogle veje og fredeliggøre andre.

I ældre bydele, hvor et hierarki af veje kun delvis eksisterer, kan trafikplanlægning omfatte trafiksaneringer, hvorved visse gader får en fysisk udformning og/eller skiltning, der dæmper hastigheden og mindsker uønsket gennemkørende trafik.

Gennem byplanlægning kan de funktioner, der i særlig grad er trafikskabende, placeres sådan, at de giver mindst mulig trafik og især personbiltrafik; placering af store arbejdspladser nær trafikterminaler som jernbane-, S-togs- og metrostationer er således et af midlerne til at begrænse trafikken.

Biltrafik

Trafikplanlægning drejer sig i høj grad om at begrænse trafik og i særlig grad begrænse væksten i biltrafik. Midlerne hertil er flere. Forbedring af den kollektive trafik giver alt andet lige en overflytning fra biltrafik. Imidlertid er væksten i trafikken ofte en følge af bilens fleksible muligheder, således at overflytning til kollektiv trafik kan vise sig vanskelig.

Udbygning og forbedring af terminaler, hvor de forskellige trafikformer mødes, medvirker til fleksibel brug af transportmidlerne. Restriktioner på såvel anlæg som brug af parkeringspladser for personbiler medvirker til at dæmpe biltrafikken i centrale bydele.

Med anvendelse af trafikinformatik kan der formidles information til trafikanterne om aktuelle og forventede trafiksituationer, hvorved man kan mindske unødig kørsel, fx undgå at lede efter parkeringspladser, der allerede er optaget.

Trafikinformatik kan også benyttes til at opkræve variable kørselsafgifter og dermed medvirke til at begrænse biltrafik, alt afhængigt af afgiftsniveau og -struktur.

Metoder

For at kunne gennemføre konkrete opgaver inden for trafikplanlægning er det vigtigt at have adgang til en række erfaringer, standarder, nøgletal og hjælpeværktøjer. På vejområdet udarbejder Vejregelorganisationen under Vejregelrådet vejledninger til hjælp ved fysisk udformning af veje, stier mv.

Til brug for trafikale vurderinger er det nødvendigt at have adgang til grundlæggende oplysninger om trafikal adfærd for hhv. relevante befolkningsgrupper, når det gælder persontransport, og virksomheder, når det gælder varetransport. Sådanne oplysninger fås fra bl.a. landsdækkende, jævnligt tilbagevendende transportvaneundersøgelser.

Ved konkrete planlægningsopgaver er der ofte også brug for oplysninger om antal og geografisk placering af boliger, arbejdspladser mv. for at kunne beregne trafikkens udgangspunkter og mål.

Ved opgaver, hvor den trafikale situation er kompleks, benyttes bl.a. sådanne data til opstilling af en matematisk trafikmodel. Formålet er at beregne, hvad der sker, når der ændres på enten de forudsætninger, som skaber trafikken, eller de forudsætninger, som trafikken afvikles under.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig