Til stede ved check-in er et krav om, at flypassageren skal være til stede ved check-in, at flypassageren er mødt frem i rette tid, idet vedkommende ifølge flyrejsebestemmelsen skal være til stede ved check-in som foreskrevet og på det tidspunkt, der forud og skriftligt, herunder ved hjælp af elektroniske midler, er angivet af luftfartsselskabet, rejsearrangøren eller et autoriseret rejsebureau.

Kravet om at være til stede ved check-in skal forstås således, at flypassageren skal være mødt frem til selve check-in-skranken, da formålet med flyrejsebestemmelsen må antages at være, at luftfartsselskabet skal vide, hvilke flypassagerer der rent faktisk skal med på den pågældende flyafgang.

Det kan rent undtagelsesvist være tilstrækkeligt blot at være mødt frem til check-in-køen i rette tid. Det må i den forbindelse forudsættes, at flypassageren kan dokumentere, at vedkommende rent faktisk er mødt frem til køen for check-in i rette tid, og at det forhold, at flypassageren ikke kan nå frem til selve check-in-skranken, beror på forhold, som luftfartsselskabet kan bebrejdes.

I de tilfælde, hvor flypassageren ikke har modtaget oplysning om sådanne tidspunkter, er det i ligeledes i forordningen om flypassagers rettigheder artikel 3, stk. 2, litra a, bestemt, at flypassageren skal være til stede ved check-in senest 45 minutter før den offentliggjorte afgangstid. Efter ordlyden i forordningens artikel 3, stk. 2, litra a, om, at passageren skal “være til stede”, må det antages, at der ikke kan stilles krav om, at flypassageren skal have afsluttet sit check-in i de tilfælde, hvor passageren er mødt frem i lufthavnen for at gennemføre sit check-in.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig