Stavning er dels bogstavfølgen i ord, dels den skrivendes udformning af ord med bogstaver.
Faktaboks
- Også kendt som
-
bogstavering
Udvikling af stavefærdighed er en langstrakt proces. I de første forsøg med egentlig bogstavskrivning tager børn normalt udgangspunkt i bogstavernes navne, men allerede efter kort tids undervisning forsøger de at notere enkeltlyde i ord med de nærmestlydende bogstaver, fx båmbr for bomber.
Tidligt ses også stavemåder, der er bestemt af de omgivende lyde, fx -er i bomber, eller af ordets betydningselementer, fx "Renseafsgade" for Rantzausgade. Staveudviklingen er næppe afsluttet ved skolegangens slutning, hvor især -r stadig kan volde problemer, fx i køre—kører og øre—ører. Stavefejl kan således dels være tilfældige sjuskefejl, dels egentlige fejl pga. manglende indsigt i retskrivning.
Staveerfaring er en støtte i begynderlæsning mht. skriftens alfabetiske opbygning, og omvendt giver læseerfaringer indsigt i stavemåder, der ikke er forudsigelige ud fra udtalen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.